Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 6 czerwca 2013 r., sygn. II SA/Wa 337/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Góraj, Sędziowie WSA Stanisław Marek Pietras, Janusz Walawski (spr.), Protokolant Sekretarz sądowy Sylwia Mikuła, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 czerwca 2013 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w S. na uchwałę Rady Gminy S. z dnia [...] listopada 2008 r. nr [...] w przedmiocie uchwały w sprawie ustalenia opłat za świadczenia w prowadzonych przez gminę przedszkolach 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały, 2. określa, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu w całości.

Uzasadnienie

Prokurator Rejonowy w S. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na uchwałę nr [...] Rady Gminy S. z dnia [...] listopada 2008 r. w sprawie ustalenia opłat za świadczenia w prowadzonych przez gminę przedszkolach publicznych.

Organ wnoszący skargę podniósł w niej, że zaskarża powyżej określoną uchwałę, gdyż została podjęta z istotnym naruszeniem prawa materialnego, tj.: art. 14 ust. 5 w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, poprzez ustalenie w § 1 ust. 1 i 2 przedmiotowej uchwały, stałych miesięcznych opłat za korzystanie przez dziecko ze świadczeń wykraczających ponad podstawę programową, które nie odnoszą się do kosztów ponoszonych przez przedszkola na rzecz dziecka i rzeczywistego czasu korzystania przez nie ze świadczeń, a w konsekwencji narusza zasadę ekwiwaletności świadczeń.

Prokurator Rejonowy w S., podnosząc powyższy zarzut, wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały.

Wójt Gminy S., w odpowiedzi na skargę, podniósł, że w okresie podejmowania uchwały brak było jednolitej i przekonywującej interpretacji art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Przeważał pogląd, iż możliwe było stosowanie zryczałtowanej opłaty. Orzecznictwo sądów administracyjnych wskazało, że pogląd ten był błędny. Zaskarżona uchwała została uchylona uchwałą nr [...] Rady Gminy S. z dnia [...] czerwca 2011 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za świadczenia przedszkoli publicznych prowadzonych przez Gminę S.(Dz. Urz. Woj. Maz. z 2011 r. Nr [...], poz. [...] z późn. zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00