Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 9 maja 2013 r., sygn. IV SA/Gl 842/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Tadeusz Michalik Sędziowie Sędzia WSA Stanisław Nitecki (spr.) Sędzia WSA Edyta Żarkiewicz Protokolant st. sekr. sąd. Arkadiusz Kmiotek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 maja 2013 r. sprawy ze skargi A.B. na uchwałę Rady Miasta C. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie szkół i placówek oświatowo - wychowawczych - utworzenia Bursy Miejskiej oddala skargę.

Uzasadnienie

Rada Miasta C. uchwałą w sprawie utworzenia Bursy Miejskiej z dnia [...] Nr [...], wydaną na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.), art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) oraz art. 58 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.) z dniem [...] tworzy placówkę zapewniającą opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem zamieszkania pod nazwą "[...]" z siedzibą w C. przy ul. [...]. W kolejnych przepisach uchwały wymieniono adresy budynków, w których Bursa będzie miała dodatkową siedzibę, jak również postanowiono, że majątek Bursy będą stanowiły internaty szkół wskazanych w § 3 uchwały. Zaznaczono, że akt założycielski Bursy Miejskiej stanowi załącznik do uchwały, a jej wykonanie powierza się Prezydentowi Miasta C.

A.B. pismem z dnia [...] skierowanym do Przewodniczącego Rady Miasta C., wezwał do usunięcia naruszenia prawa. W uzasadnieniu wezwania stwierdził, że przedmiotowa uchwała podjęta została z naruszeniem prawa i pozostaje w sprzeczności z prawomocnym orzeczeniem WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 28 września 2011 r., stanowiskiem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 czerwca 2012 r. oraz opinią prawną Biura Analiz Sejmowych z dnia 5 lipca 2012 r. Zdaniem wnoszącego wezwanie dopuszczono się naruszenia art. 59 ustawy oświatowej, bowiem internat nie jest odrębną placówką oświatową i stanowi część szkoły, w której został zorganizowany. Organizację internatu określa szczegółowo statut szkoły, a jego likwidacja oznacza przekształcenie dotychczasowej struktury szkoły. W tej sytuacji zastosowanie posiada art. 59 ust. 6 ustawy o systemie oświaty, a nie art. 58 ust. 1 i 6 tej ustawy. W końcowej części wezwania podkreślono, że w takiej sytuacji, jaka została unormowana w uchwale zastosowanie posiadają unormowania dotyczące likwidacji szkoły składającej się z dwóch równorzędnych etapów. W pierwszej kolejności podejmowana jest uchwała o zamiarze likwidacji jednego z członów wchodzących w skład szkoły, czyli internatu, a następnie na sześć miesięcy przed terminem likwidacji należy powiadomić o tym zamiarze rodziców uczniów, właściwego kuratora oświaty i zasięgnąć opinii wszystkich związków zawodowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00