Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 19 lutego 2013 r., sygn. IV SA/Gl 439/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Szczepan Prax Sędziowie Sędzia WSA Andrzej Matan Sędzia WSA Beata Kalaga - Gajewska (spr.) Protokolant st. sekr. sąd. Magdalena Nowacka-Brzeźniak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 lutego 2013 r. sprawy ze skargi K. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego uchyla zaskarżoną decyzję.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 6 lutego 2012 r., złożonym do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w W., K.M. domagał się ustalenia prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością opieki nad niezdolną do pracy żoną G.M., legitymującą się znacznym stopniem niepełnosprawności od dnia 9 listopada 2005 r. do dnia 31 maja 2014 r.

Decyzją z dnia [...] r., Nr [...], Wójt Gminy W. odmówił przyznania K.M. świadczenia pielęgnacyjnego. Organ, powołując się na treść art. 17 ust. 1 i ust. 5 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. nr 139, poz. 992 z późn. zm.) wskazał, że przyczyną wydania takiego rozstrzygnięcia było pozostawanie osoby wymagającej opieki - G.M. w związku małżeńskim, przy czym jej współmałżonek i zarazem wnioskodawca - nie posiada orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności, jak też nie podejmuje zatrudnienia oraz nie posiada uprawnień do emerytury, renty, renty socjalnej, zasiłku stałego, zasiłku przedemerytalnego oraz nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

W odwołaniu od powyższej decyzji K.M. przytoczył brzmienie art. 17 ust.1 i 1 a ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 2 lutego 2012 r. w sprawie o sygn. akt II SA/Ol 982/11, w którym odniesiono się do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 lipca 2008 r. o sygn. akt P 27/07 (publ. OTK-A 2008/6/107). W tym wyroku Trybunał uznał, iż poprzednio obowiązujący art. 17 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim uniemożliwiał nabycie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego obciążonej obowiązkiem alimentacyjnym osobie zdolnej do pracy, niezatrudnionej ze względu na konieczność sprawowania opieki nad innym niż jej dziecko niepełnosprawnym członkiem rodziny, jest niezgodny z art. 32 ust. 1 Konstytucji RP. Dodatkowo odwołujący odniósł się do uzasadnienia wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 1 czerwca 2010 r. o sygn. akt P 38/09 i uznał, iż fakt pozostawania osoby wymagającej opieki w związku małżeńskim nie wyklucza możliwości uzyskania świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00