Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 11 stycznia 2013 r., sygn. V SA/Wa 2302/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Jarosław Stopczyński, Sędzia WSA - Beata Krajewska (spr.), Sędzia WSA - Michał Sowiński, Protokolant starszy specjalista - Sylwia Wojtkowska-Just, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 stycznia 2013 r. sprawy ze skargi "Z" Sp. z o.o. w L. na uchwałę Rady Powiatu [...] z dnia [...] czerwca 2009 r. nr [...] w przedmiocie udzielenia i rozliczenia dotacji dla niepublicznych szkół; 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w zakresie dotyczącym paragrafu 4, paragrafu 6 ust. 2 i 4 oraz paragrafu 8 ust. 1 i 2; 2. zasądza od Rady Powiatu [...] na rzecz "Z." Sp. z o.o. w L. kwotę 557 zł. (słownie pięćset pięćdziesiąt siedem złotych) tytułem kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

W dniu [...] czerwca 2009r. Rada Powiatu M., działając m.in. na podstawie art. 90 ust. 4 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572 ze zm.) oraz art. 4 pkt 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001, Nr 142, poz. 1592 ze zm.), na mocy uchwały Nr [...] ustaliła tryb udzielania i rozliczania dotacji szkołom niepublicznym o uprawnieniach szkół publicznych oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości ich wykorzystania, powierzając wykonanie tej uchwały Zarządowi Powiatu M. (§ 12 uchwały).

Pismem z [...] lipca 2012 r. Centrum N. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w L. wezwała Radę Powiatu M. do usunięcia naruszenia prawa podnosząc, że § 4 uchwały narusza art. 90 ust. 3 ustawy o systemie oświaty poprzez wprowadzenie wymogu podania informacji o planowanej liczbie uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji, które to uregulowanie nie ma potwierdzenia w obowiązujących przepisach. Z kolei § 6 ust. 2 uchwały narusza ustawę w zakresie, w jakim przewiduje możliwość wstrzymania dotacji dla uczniów/słuchaczy tego typu szkoły z kolejnym miesiącem jej zakończenia. Jak podał pełnomocnik wnioskodawcy zgodnie z art. 90 ust. 2a ustawy o systemie oświaty, dotacja powiązana jest z liczbą uczniów uczęszczających do danej szkoły. Przez długie lata nie budziło wątpliwości, że dotacja przysługuje również na absolwentów szkoły, do końca roku szkolnego, w którym ukończyli oni szkołę. Takie stanowisko, jak zaznaczył autor wezwania, zostało przyjęte przez MEN, gdyż funkcjonowanie szkoły pociąga za sobą stałe wydatki np. wynagrodzenie pracowników, koszty utrzymania bazy lokalowej. Ustawę naruszono także zdaniem pełnomocnika w § 6 ust. 4 uchwały w zakresie, w jakim nowe zadania edukacyjne rozpoczęte przez dotowany podmiot z dniem 1 września są uwzględniane w podstawie obliczenia/naliczenia dotacji w kolejnym roku budżetowym dotowania podmiotu. Pojęcie "nowe zadania edukacyjne" są terminem nieznanym ustawie o systemie oświaty, nie sprecyzowano również jak należy to pojęcie interpretować.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00