Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 28 grudnia 2012 r., sygn. II SA/Op 537/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Naumowicz - spr. Sędziowie Sędzia WSA Ewa Janowska Sędzia WSA Grażyna Jeżewska Protokolant Starszy sekretarz sądowy Grażyna Stykała po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 28 grudnia 2012 r. sprawy ze skargi Wojewody Opolskiego na uchwałę Rady Miasta Kędzierzyna - Koźla z dnia 28 czerwca 2012 r., Nr XXIII/301/12 w przedmiocie statutu gminy 1) stwierdza nieważność § 51 i § 52 zaskarżonej uchwały, 2) w pozostałej części skargę oddala, 3) określa, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu w części, w jakiej w punkcie 1 wyroku została stwierdzona jej nieważność.

Uzasadnienie

W dniu 28 sierpnia 2012 r. Rada Gminy Kędzierzyn-Koźle podjęła uchwałę Nr XXIII/301/12 w sprawie Statutu Gminy Kędzierzyn-Koźle.

Korzystając z kompetencji przysługujących organowi nadzoru, wynikających z art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), Wojewoda Opolski wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu skargę na powyższą uchwałę, domagając się stwierdzenia nieważności zapisów § 34 ust. 2, § 51 i § 52 powyższej uchwały - z powodu istotnego naruszenia prawa.

Zdaniem Wojewody, zakwestionowane zapisy §§ 51 i 52 Statutu, przewidujące możliwość odbywania przez Radę Gminy Kędzierzyn-Koźle wspólnych sesji z radami innych jednostek samorządu terytorialnego oraz regulujące procedurę związaną z organizacją (§ 51 ust. 2 i 3), finansowaniem (§ 52 ust. 1) oraz przebiegiem wspólnych obrad (§ 52 ust. 2), wykraczają poza delegację zawartą w art. 22 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Argumentował skarżący organ, powołując się na orzecznictwo sądowoadministracyjne, że skoro na mocy art. 1 ust. 2 tej ustawy przez gminę należy rozumieć wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium, to rada gminy może podejmować uchwały obowiązujące wyłącznie na obszarze własnego działania, tj. niewykraczające poza jej terytorium. Zawarte w statucie uregulowania mają dotyczyć struktury i zagadnień wewnątrzgminnych, a zatem nie mogą normować trybu pracy organów innych gmin, niebędących organami tej gminy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00