Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 6 października 2016 r., sygn. II SA/Go 705/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Adam Jutrzenka-Trzebiatowski (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Aleksandra Wieczorek Sędzia WSA Grażyna Staniszewska Protokolant st. sekr. sąd. Elżbieta Dzięcielewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 października 2016 r. sprawy ze skargi Wojewody na uchwałę Rady Miejskiej z dnia 27 kwietnia 2016 r., nr XXVIII/154/16 w sprawie uchwalenia statutu Gminy I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w zakresie: - § 19 ust. 1 w odniesieniu do sformułowania "wspólnie z Wiceprzewodniczącymi lub Przewodniczącymi Komisji", - § 61 ust. 2 w odniesieniu do sformułowania " i zespołów", - § 78 ust. 1 w odniesieniu do sformułowania " według kryteriów określonych w § 85 ust. 1 niniejszego statutu", - § 8, § 30 ust.1,§ 39 ust.1, § 42, § 48 ust.1, § 58 ust. 4 zdanie drugie, rozdziału VII - "Wspólne sesje z radnymi innych gmin", § 93 ust. 3 i 4 - w całości; II. w pozostałym zakresie skargę oddala.
Uzasadnienie
Rada Miejska w dniu 27 kwietnia 2016 r. podjęła uchwałę nr XXVIII/154/16 w sprawie uchwalenia statut Gminy.
Powyższa uchwała stała się przedmiotem skargi złożonej przez Wojewodę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. Organ nadzoru zarzucił skarżonej uchwale naruszenie przepisów art. 18a ust. 2, art. 19 ust. 2, art. 21 ust. 3, art. 33 ust. 1-3 i art. 37a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446) - określanej dalej jako u.s.g.), wnosząc o stwierdzenie jej nieważności w całości.
Organ nadzoru zauważył, że zgodnie z art. 3 ust. 1 u.s.g. statut gminy jest zasadniczym aktem jednostki, stanowiącym o jej ustroju i jest uchwalany przez radę gminy na podstawie normy kompetencyjnej wynikającej z art. 18 ust. 2 pkt 1 u.s.g. Wprawdzie u.s.g. nie zawiera jednej zbiorczej normy prawnej obejmującej katalog spraw, które muszą zostać uregulowane w statucie gminy, jednak w kilku miejscach wylicza kwestie wymagające obligatoryjnego uwzględnienia w statucie. Mimo ich rozproszenia w ustawie, konieczne jest jednak kompleksowe ujęcie w statucie gminy takich spraw jak: zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej (art. 5 ust. 3 u.s.g.), zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich (art. 11b ust. 3 u.s.g.), zasady i tryb działania komisji rewizyjnej (art. 18a ust. 5 u.s.g.), organizacji wewnętrznej oraz trybu pracy organów gminy (art. 22 ust. 1 u.s.g.), zasady działania klubów radnych (art. 23 ust. 2 u.s.g.), zasady uczestniczenia przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej w pracach rady gminy (art. 37a u.s.g.) oraz uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy (art. 51 ust. 3 u.s.g.).