Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 9 grudnia 2009 r., sygn. IV SA/Gl 765/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Tadeusz Michalik Sędziowie Sędzia WSA Teresa Kurcyusz - Furmanik (spr.) Sędzia WSA Stanisław Nitecki Protokolant st. ref. Ewa Pasiek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 grudnia 2009r. sprawy ze skargi Gminy K. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie statutu gminy oddala skargę
Uzasadnienie
Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody [...] z dnia [...]r. Nr [...] została stwierdzona częściowa nieważność uchwały Rady Miejskiej w K. z dnia [...] r. Nr [...] w sprawie uchwalenia Statutu Miasta K. Organ nadzoru zakwestionował zapis jej § 3 poprzez zamieszczenie w akcie odnoszącym się do wewnętrznego ustroju gminy regulacji w przedmiocie herbu i hejnału gminy, co powinno mieć w jego opinii miejsce w odrębnej uchwale. Stwierdził nieważność § 8 ust. 1 uchwały, a to w zakresie zobowiązania przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej do uczestniczenia w sesjach rady, jak i w części określonej w § 12 uchwały w zakresie użytego tam sformułowania "lub z innych ważnych powodów". Nadto w części określonej w § 14 w zakresie przyznania przewodniczącemu organu wykonawczego uprawnień do reprezentowania rady na zewnątrz, w § 59 w zakresie uprawnienia rady do wystawiania dokumentu potwierdzającego pełnienie funkcji radnego, § 78 w zakresie przypisania kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych i pomocniczych obowiązku zawiadamiania komisji rewizyjnej o sposobie wykorzystania zaleceń pokontrolnych oraz w części określonej w § 96 uchwały w zakresie użytego w tej normie sformułowania "mogą być zatrudniani" w odniesieniu do pracowników Urzędu Miejskiego w K.
Jako podstawę prawną aktu organ nadzoru wskazał art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ ten podniósł, że stwierdzenie nieważności powyższych przepisów jest konieczne, ze względu na niezgodność jej § 3 dotyczącego kwestii związanych z herbem i hejnałem gminy z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach (Dz. U. Nr 31, poz. 130 ze zm.) upoważniającym radę gminy do ustanowienia herbu gminy w drodze odrębnej uchwały. Ponadto, zdaniem organu nadzoru, regulacja dotycząca ustanowienia herbu gminy nie mieści się w zakresie wewnętrznego ustroju gminy, o którym mowa w art. 169 ust. 4 Konstytucji RP. Określona w § 3 statutu problematyka winna być więc przedmiotem odrębnej od statutu uchwały.