Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 3 grudnia 2012 r., sygn. II SA/Lu 716/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec,, Sędzia NSA Witold Falczyński, Protokolant Starszy sekretarz sądowy Beata Basak, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 27 listopada 2012 r. sprawy ze skargi B. S. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie nakazania wykonania określonych czynności w celu doprowadzenia do stanu zgodnego z prawem wykonanych robót budowlanych związanych ze zmianą sposobu użytkowania obiektu I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz B. S. kwotę 500 (pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

W dniu 12 sierpnia 2008r. do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego miasta L. wpłynęło pismo Prezydenta Miasta, w którym prosił o wskazanie sposobu użytkowania budynku znajdującego się na działce nr 6/1, położonej przy ulicy W. 8 w L., stanowiącej własność B. S. W toku postępowania ustalono, że działka 6/1 wraz ze wspomnianym budynkiem została zakupiona przez nią 27 lipca 1994r. od Starosty L. Od tego czasu budynek jest użytkowany jako budynek mieszkalny. Podczas oględzin przeprowadzonych 28 lipca 2011r. stwierdzono, że budynek jest dwukondygnacyjny, z podpiwniczeniem, o wymiarach 32,3 m x 7,7m, ma wykonaną termomodernizację, a wokół niego utwardzono plac z kostki brukowej. Budynek ma trzy wejścia, w tym dwa od strony podwórka, na piętro prowadzą schody o konstrukcji stalowej, natomiast na szczycie od strony południowo - wschodniej znajduje się wejście schodami zewnętrznymi do podpiwniczenia. Z ewidencji gruntów i budynków opatrzonej datą 13 czerwca 2007r., przekazanej przez Wydział Podatków Urzędu Miasta w dniu [...] wynika, że ma on charakter biurowy. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Miasta L. LZM zatwierdzonym uchwałą Miejskiej Rady Narodowej w L. z dnia [...] nr [...] obowiązującym do 2003r., obszar na którym znajduje się działka 6/1 przeznaczony był pod tereny przemysłu, składów oraz baz. Jako ustalenia realizacyjne wskazano "zakład naprawy samochodów, zakłady technicznej obsługi rolnictwa, budowy sieci energetycznej, składnica Domu Książki do adaptacji trwałej, adaptacja stacji paliw typu II’’. Obecnie trwają prace planistyczne, w czasie których B. S. złożyła wniosek o przekształcenie terenu obejmującego jej działkę pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną z usługami. Według organu za przyjęciem, że w dacie zakupu budynek miał charakter biurowy przemawia również treść pisma Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w L. z dnia 2 listopada 2011r. i decyzja Urzędu Rejonowego w L. [...], z których jednoznacznie wynika, że nieruchomość położona przy ulicy W. 8 zabudowana jest budynkiem biurowym. W tych okolicznościach organ doszedł do wniosku, że właścicielka budynku dokonała samowolnej zmiany sposobu jego użytkowania i decyzją z dnia 13 marca 2012r. ( błędnie wpisano datę 13 marca 2021r. ) na podstawie art. 51 ust.1 pkt.2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. prawo budowlane nakazał B. S. wykonanie i przedłożenie w terminie do dnia 30 lipca 2012r. inwentaryzacji wykonanych robót budowlanych przy wspomnianym budynku wraz z opinią techniczną w branżach : ogólno - budowlanej, sanitarnej i elektrycznej. Zdaniem organu nałożony obowiązek wobec braku przesłanek stwierdzających naruszenie przepisów o planowaniu przestrzennym, ponieważ obecnie brak jest obowiązującego planu miejscowego, stanowi jedyną możliwość doprowadzenia istniejącego budynku do stanu zgodnego z obowiązującymi przepisami. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją z dnia [...] uchylił powyższą decyzję w całości i sprawę przekazał Powiatowemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego do ponownego rozpoznania. Także organ odwoławczy w oparciu o materiały zgromadzone w aktach sprawy uznał, że B. S. dokonała samowolnej zmiany sposobu użytkowania budynku z funkcji biurowej na mieszkalną. Zwrócił ponadto uwagę, że zgodnie z art. 2 ust.3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o zmianie ustawy Prawo budowlane ( Dz. U Nr 93, poz. 888 ) przepisu art. 71 a ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane nie stosuje się do zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, bez wymaganego pozwolenia i dokonanego przed dniem wejścia w życie ustawy. W takich przypadkach stosuje się przepisy dotychczasowe. Z kolei według art. 71 ust. 3 w brzmieniu obowiązującym przed nowelizacją w razie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części bez pozwolenia, o którym mowa w ust.1, odpowiednio stosuje się art. 50, art. 51 i art. 57 ust.7 tej ustawy. Podzielając pogląd organu i instancji co do konieczności zastosowania w sprawie art. 51 ust. 1 pkt.2 prawa budowlanego, Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego uznał za błędne stanowisko, według którego w postępowaniu naprawczym prowadzonym w powyższym trybie nie bada się kwestii dotyczącej zgodności dokonanej samowoli z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku planu, tak jak w rozpoznawanej sprawie, istotne jest natomiast wyjaśnienie, czy B. S. posiada decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego, a jeśli tak, to czy jej osnowa daje podstawę do zalegalizowania obecnego sposobu użytkowania budynku czyli na cele mieszkaniowe. Zdaniem organu Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego powinien w takiej sytuacji zobowiązać stronę do wystąpienia do właściwego organu o jej wydanie i przedłożenie w zakreślonym terminie. Decyzja ta będzie bowiem wskazywała, czy istniejący sposób zagospodarowania jest zgodny z przepisami o planowaniu przestrzennym. W przypadku bowiem braku planu miejscowego funkcję aktu określającego sposób zagospodarowania i warunki zabudowy przejmują decyzje administracyjne. Stanowisko powyższe, według organu odwoławczego, znajduje uzasadnienie w treści §§ 9 i 10 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 czerwca 2003r. w sprawie warunków i trybu postępowania dotyczącego rozbiórek oraz zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego ( Dz. U Nr 120, poz. 113 ), według których zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części musi być zgodna z przepisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo ustaleniami decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00