Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 24 września 2012 r., sygn. II SA/Gl 867/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Włodzimierz Kubik, Sędziowie Sędzia NSA Ewa Krawczyk, Sędzia WSA Maria Taniewska-Banacka (spr.), Protokolant Specjalista Małgorzata Orman, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 września 2012 r. sprawy ze skargi K. S. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie rozbiórki obiektu budowlanego oddala skargę.

Uzasadnienie

W dniu [...] r. do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego Powiatu [...] wpłynął wniosek Zarządu Ośrodka Wypoczynkowego "A" w P. o wszczęcie postępowania w sprawie rozbudowy domku letniskowego Nr 1 usytuowanego na działce wydzielonej Nr 1 należącego do małoletniej K.S., w imieniu której działa jako przedstawiciel ustawowy jej ojciec G.S..

W wyniku przeprowadzonego postępowania decyzją z dnia [...] r. nr [...] Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego Powiatu [...] nakazał G.S. wykonanie rozbiórki rozbudowanej w sposób samowolny części budynku letniskowego t.j.: nowo wybudowanego tarasu oraz przedłużonego zadaszenia wraz z stalową konstrukcją słupowo ryglową posadowionego na działce wydzielonej nr 1, nieruchomości stanowiącej wspólną własność współwłaścicieli Ośrodka Wypoczynkowego "A" w P. W uzasadnieniu organ I instancji szeroko zrelacjonował przebieg przeprowadzonego postępowania administracyjnego. Wskazał m.in., że przedmiotowy budynek wraz z działką Nr 1 stanowi udział nieletniej K.S. we współwłasności a rozporządzanie wymienionym udziałem określono w umowie stanowiącej załącznik do aktu notarialnego Rep. A Nr 1. Ta kwestia uregulowana została również w przedłożonym odpisie z KW [...] / 5 str. [...] dział III "Prawa, Roszczenia i Ograniczenia" - rubryka 3.4 gdzie widnieje wpis "zarząd wspólną nieruchomością sprawowany będzie przez trzyosobowy Zarząd wybierany zgodnie z punktem III umowy". Z analizy dokumentów załączonych do wniosku Zarządu Ośrodka wynika, iż G.S. po skuciu istniejącego przy budynku tarasu wykonał wykopy pod fundament w nowym miejscu, uzbroił go a następnie zabetonował ławę stanowiącą podwalinę pod ściany przyziemia dla planowanej rozbudowy. G.S. nie uzgodnił jednak rozbudowy domku z najbliższymi sąsiadami ani innymi współwłaścicielami Ośrodka. Kontrola przeprowadzona na terenie Ośrodka w obecności i przy udziale inwestora oraz dwóch członków Zarządu, a także właścicielki sąsiedniej części bliźniaczego budynku potwierdziła, iż na działce 1 do budynku oznaczonego numerem 1 dobudowany został taras zadaszony o powierzchni zabudowy 5,45 m x 5,55 m, oraz pomieszczenie gospodarcze o powierzchni zabudowy 3,25 m x 2,00 m z dostępem od zewnątrz. W dniu [...] r. inwestor przedłożył kserokopię decyzji z dnia [...]r. Naczelnika Powiatu [...] Nr [...]o pozwoleniu na budowę oraz 4 fotografie przedstawiające budynek przed rozbudową. W złożonym oświadczeniu inwestor podważył legitymację biorących udział w kontroli obu członków Zarządu do reprezentowania współwłaścicieli Ośrodka. W trakcie dotychczasowego postępowania organ I instancji zgromadził jednak wystarczające dokumenty świadczące o legalności działania wybranego Zarządu, a umowa stanowiąca załącznik do aktu notarialnego z [...]r. uprawnia tak wybrany Zarząd do reprezentowania wszystkich współwłaścicieli Ośrodka. W konsekwencji organ I instancji przyjął, iż inwestor wykonując rozbiórkę istniejącego tarasu, a następnie zastępując go nowym o powiększonym obrysie przyziemia i zadaszenia podpartego nieistniejącą do tej pory stalową konstrukcją słupowo ryglową dopuścił się samowoli budowlanej w rozumieniu art. 48 ust. 1 ustawy Prawo budowlane (t.j.: Dz. U. 2010, Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), ponieważ rozbudowa obiektu to budowa polegająca na zmianie istotnych charakterystycznych parametrów istniejącego obiektu budowlanego. W związku z powyższą kwalifikacją na podstawie art. 28 ust. 1 ustawy Prawo budowlane powyższe roboty można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, z zastrzeżeniem art. 29-31 ustawy. Mając zatem na względzie kwalifikację prawną przedsięwzięcia realizowanego bez pozwolenia na budowę postanowieniem z dnia [...] r. Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego Powiatu [...] nałożono na inwestora jako na sprawcę samowoli budowlanej obowiązki wynikające z art. 48 ust. 2 i ust. 3 ustawy Prawo budowlane w brzmieniu obowiązującym w dacie orzekania. Nakazano wstrzymanie prowadzonych robót, zobowiązano do zabezpieczenia rozpoczętej budowy przed dostępem osób postronnych oraz przedłożenia zaświadczenia Wójta Gminy R. o zgodności budowy z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a w szczególności ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo ustaleniami ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Zobowiązano także do przedłożenia dokumentów, o których jest mowa w art. 33 ust.2 pkt 1 ustawy Prawo budowlane t.j. czterech egzemplarzy projektu budowlanego opracowanego zgodnie z treścią art. 34 ustawy oraz przepisami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz. U. 2003 r. Nr 120 poz.1133 z późn. zm.) oraz oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. W dniu [...]r. inwestor złożył wniosek o zmianę treści ww. postanowienia i ponowną analizę zebranego materiału dowodowego, a następnie wniosek o zmianę terminu wykonania obowiązku. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego Powiatu [...] przychylił się do prośby i wyznaczył nowy termin wykonania obowiązku wynikającego z treści postanowienia ustalając go na dzień [...]r. Ponieważ G.S. w swoich wystąpieniach oświadczył, iż w stosownym czasie dokonał skutecznego zgłoszenia zamiaru rozpoczęcia robót budowlanych polegających na rozbiórce tarasu oraz dobudowaniu ogrodu zimowego (oranżerii) organ zwrócił się do Wydziału Architektury i Budownictwa Starostwa Powiatowego w G. o potwierdzenie złożenia stosownego zawiadomienia zaś G.S. wezwał do przedłożenia w terminie 7 dni od otrzymania wezwania właściwego oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00