Orzeczenie
Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 13 września 2012 r., sygn. IV SA/Gl 510/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Matan Sędziowie Sędzia WSA Teresa Kurcyusz-Furmanik Sędzia WSA Stanisław Nitecki (spr.) Protokolant Paulina Nowak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 września 2012 r. sprawy ze skargi Gminy W. na opinię [...] Kuratora Oświaty w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie szkół i placówek oświatowo-wychowawczych - połączenie szkoły i gimnazjum w zespół szkół uchyla zaskarżoną opinię.
Uzasadnienie
Pismem z dnia [...] Burmistrz Miasta W. zwrócił się do [...] Kuratora Oświaty w K. z prośbą o wydanie opinii w sprawie projektu podjęcia uchwały o połączeniu z dniem 1 września 2012 r. Szkoły Podstawowej A w D. i Gimnazjum B w D. w Zespół Szkół w D.
[...] Kurator Oświaty w K. w dniu [...] wydał negatywną opinię o połączeniu z dniem 1 września 2012 r. Szkoły Podstawowej A w D. i Gimnazjum B w D. w Zespół Szkół w D. W uzasadnieniu wydanej opinii przedstawiono w pierwszej kolejności faktyczną sytuację dotyczącą ilości uczniów uczęszczających do obu placówek oświatowych i podkreślono, że w najbliższych latach uczyć się w nich będzie około 220 uczniów, a z powodu warunków lokalowych nauka odbywa się w systemie zmianowym. Zwrócono uwagę na to, że szkoły mają swoich patronów, a nauczyciele wspólnie z uczniami tworzą i pielęgnują własne tradycje. Połączenie obu szkół spowoduje, że powstanie zespół z dużą liczbą uczniów, a prognozy demograficzne wskazują na to, że będzie się ona utrzymywała w najbliższych latach, co jest szczególnie istotne z uwagi na fakt, iż od roku szkolnego 2011 - 2012 w gimnazjach obowiązuje nowe organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, nakładające na dyrektorów i nauczycieli wiele nowych obowiązków. Połączenie w zespół nie będzie miało wpływu na poprawę warunków lokalowych. Podkreślono, że tworzenie dużych szkół nie sprzyja prawidłowemu rozwojowi ucznia, z tego powodu szkoły powinny być małe, ponieważ wtedy możliwe jest indywidualne podejście do ucznia i dialog ucznia z nauczycielem. W dużej szkole uczniowie stają się anonimowi co rodzi agresję i przemoc. Wzmacnianie więzów między przedszkolem, szkołą podstawową i gimnazjum przez łączenie ich w zespół nie sprzyja realizacji jednolitej podstawy programowej na III i IV etapie edukacji.
-
keyboard_arrow_right