Wyrok WSA w Warszawie z dnia 29 lutego 2012 r., sygn. VII SA/Wa 2401/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Cieśla (spr.), , Sędzia WSA Mirosława Kowalska, Sędzia WSA Mirosława Pindelska, Protokolant st. sekr. sąd. Magdalena Banaszek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 lutego 2012 r. sprawy ze skargi P. S.A. w W. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] sierpnia 2011 r. znak: [...] w przedmiocie nakazu usunięcia nieprawidłowości w stanie technicznym wiaduktu skargę oddala
Uzasadnienie
[...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją z dnia [...] kwietnia 2011r. na podstawie art. 66 ust. 1 pkt. 1 i 3 oraz art. 83 ust. 3 w związku z art. 82 ust. 3 pkt 3a ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późniejszymi zmianami), nakazał P. S.A. Oddział [...] w P., usunięcie w terminie do 30 września 2011 r. nieprawidłowości w stanie technicznym wiaduktu posadowionego nad linią kolejową [...] w km [...] na przystanku osobowym L., na działce [...] obręb L., będącej terenem kolejowym zamkniętym poprzez wykonanie następujących robót:
1) odtworzenie betonowych murków po stronach prawej i lewej na wjeździe i zjeździe na wiadukt,
2) zlikwidowanie po obu stronach wiaduktu ubytków i spękań gzymsu,
3) przymocowanie metalowych barierek do słupków,
4) wymienię skorodowanych części barierek,
5) pomalowanie metalowych barierek i siatki ochronnej przeciwporażeniowej nad trakcją elektryczną.
W uzasadnieniu organ wskazał na swoją właściwość wynikającą z art. 83 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, który stanowi że do właściwości Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego jako organu pierwszej instancji, należą zadania i kompetencje określone w art. 82 ust. 3 pkt 3 a Prawa budowlanego.
Nadto, że w dniu 4 marca 2011 roku, inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w [...], przeprowadzili kontrolę utrzymania i użytkowania betonowego wiaduktu kolejowego zlokalizowanego na przystanku osobowym L., nad linią kolejową [...]. Po którym odbywa się lokalny ruch samochodowy związany z dojazdem mieszkańców okolicznych wiosek do stacji kolejowej oraz dowóz dzieci z Kolonii L. do Szkoły Podstawowej - w L.