Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 6 lipca 2011 r., sygn. II SA/Gd 406/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Tamara Dziełakowska Sędziowie: Sędzia WSA Wanda Antończyk Sędzia WSA Janina Guść (spr.) Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Agnieszka Kowalczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 lipca 2011 r. sprawy ze skargi E. C. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] z dnia 28 marca 2011 r. nr [...] w przedmiocie rozbudowy obiektu budowlanego 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] z dnia 9 listopada 2010 r., nr [...]; 2. zasądza od [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] na rzecz skarżącej E. C. kwotę 500 (pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

W dniu 12 czerwca 2006 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w T. wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie rozbudowy budynku mieszkalnego na działce nr [...] przy ul. [...] w T. Wszczęcie postępowania nastąpiło w związku z pismami E. C., właścicielki sąsiedniej nieruchomości działki nr [...] położonej przy ul. [...] w T., kwestionującej legalność realizowanych robót. E. C. wskazywała, iż nie brała udziału w postępowaniu o wydanie pozwolenia na budowę oraz kwestionowała możliwość nadbudowy obiektu z uwagi na zacienienie jej nieruchomości. W toku postępowania kwestionowała ona nadto zrealizowanie w latach 80- tych w odległości 1,5 m od jej nieruchomości werandy i tarasu zamiast schodów oraz drzwi balkonowych na taras zamiast okna, wskazując na fakt, iż inwestor nie posiada pozwolenie na budowę obiektu w takim kształcie, a obiekt przez niezasadne zbliżenie do granicy narusza jej interesy.

Podczas przeprowadzonej w dniu 28 czerwca 2006 r. wizji lokalnej organ ustalił, że inwestorzy - G. i J. J. - wykonali w budynku mieszkalnym jednorodzinnym przy ul. [...] w T. roboty budowlane polegające na wymurowaniu ścian pierwszego piętra z pustaków gazobetonowych na przybudówce istniejącego budynku oraz na ułożeniu na ścianach krokwi z częściowym ich odeskowaniem pod dach dwuspadowy. W głównej części budynku inwestorzy rozebrali natomiast dach kopertowy i wykonali podmurówkę z pustaków gazobetonowych na wysokości 24 cm wokół wszystkich ścian zewnętrznych. Jednocześnie organ ustalił, że Starosta T., decyzją z dnia 16 maja 2006 r. nr [...], udzielił pozwolenia "na budowę w związku ze zmianą konstrukcji dachu budynku mieszkalnego jednorodzinnego w T. przy ul. [...]". Decyzją z dnia 22 czerwca 2006 r. nr [...], pozwolenie na budowę przeniesiono na rzecz obecnych inwestorów - G., J. i M. J. Organ stwierdził, że przedmiotowa inwestycja jest realizowana z istotnymi odstępstwami od pozwolenia na budowę (z projektu budowlanego wynika, że konstrukcja dachu budynku powinna opierać się na murłacie osadzonej bezpośrednio na wieńcu a w rzeczywistości inwestor na wieńcu wokół budynku nadbudował ściankę z pustaków o wysokości 24 cm) i postanowieniem z dnia 3 listopada 2006 r. nr [...], wydanym na podstawie art. 50 ust. 1 pkt 4 Prawa budowlanego, nakazał wstrzymanie prowadzenia robót budowlanych. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w G., postanowieniem z dnia 28 grudnia 2006 r. nr [...], uchylił postanowienie organu I instancji i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania. Organ odwoławczy stwierdził bowiem, że zakwestionowane przez organ I instancji roboty budowlane były w istocie uwzględnione w zatwierdzonym projekcie budowlanym. Organ stwierdził jednocześnie, iż udzielone pozwolenie na budowę dotyczyło zmiany konstrukcji dachu, natomiast zatwierdzony projekt budowlany obejmuje również nadbudowę i rozbudowę obiektu. Jednocześnie organ odwoławczy wystąpił do Wydziału Infrastruktury Urzędu Wojewódzkiego w G. o podjęcie działań w trybie nadzwyczajnym w odniesieniu do decyzji Starosty T. z dnia 16 maja 2006 r. zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę. Wojewoda, decyzją z dnia 9 listopada 2007 r. nr [...], stwierdził nieważność decyzji Starosty T. z dnia 16 maja 2006 r., jako wydanej z rażącym naruszeniem.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00