Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 4 maja 2011 r., sygn. II SA/Gd 791/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Dorota Jadwiszczok (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Jolanta Górska Sędzia WSA Janina Guść Protokolant Starszy Sekretarz sądowy Marta Sankiewicz po rozpoznaniu w Gdańsku na rozprawie w dniu 20 kwietnia 2011 r. sprawy ze skargi H. A. i S. A. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 23 lipca 2010 r., nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy 1. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Burmistrza z dnia 9 kwietnia 2010 r., nr [...], 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego solidarnie na rzecz H. A. i S. A. kwotę 500 (pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania

Uzasadnienie

Prezydent Miasta B., decyzją z dnia 9 kwietnia 2010 r., na wniosek Z. R. z dnia 7 kwietnia 2008 r., ustalił warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na dobudowie schodów wejściowych oraz budynku garażowego do budynku mieszkalnego jednorodzinnego położonego na działce nr [...] w R., gm. B.

Organ w pierwszej kolejności opisał dotychczasowego przebieg postępowania w trakcie którego decyzje pierwszoinstancyjne były uchylane z przyczyn proceduralnych przez organ II instancji, który ostatecznie w decyzji z dnia 24 września 2009 r. wskazał konkretne nieprawidłowości w sposobie ustalania warunków zabudowy dla planowanej inwestycji, polegające na nie uwzględnieniu parametrów wszystkich nieruchomości zlokalizowanych na analizowanym obszarze. Organ I instancji wyjaśnił, że ponownie rozpatrując sprawę sprawdził wszystkie uwarunkowania dotyczące terenu objętego planowaną inwestycją. Ustalił, że w chwili rozpoznawania sprawy na terenie planowanej inwestycji nie obowiązywał plan miejscowy. Wykorzystując dane z Ewidencji Gruntów organ rozpoznał stosunki własnościowe dotyczące otoczenia terenu planowanej inwestycji i ustalił strony postępowania administracyjnego, a następnie przed wydaniem decyzji o warunkach zabudowy poinformował je o możliwości zaznajomienia się z materiałami zebranymi w sprawie. Biorąc pod uwagę wszystkie ustalone okoliczności organ I instancji stwierdził, że analiza obszaru wyznaczonego zgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. z 2003 r. nr 164, poz.1588), dalej jako rozporządzenie MI, wykazała, że warunki określone w art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), dalej jako U.p.z.p., zostały spełnione. Dokonano analizy sposobu zabudowy i zagospodarowania terenu 27 nieruchomości objętych granicami obszaru analizowanego wyznaczonego wokół przedmiotowej działki oraz przeprowadzono ocenę położenia nieruchomości objętych granicami obszaru analizowanego w stosunku do dróg publicznych, z której wynika, że działki sąsiednie nr 151, 156, 157, 158, 182, 183, 184, 161, 162, 164, 169, 170, 171, 172, 186, 187, 188, 189, 190 oraz działka nr 191 dostępne są z tej samej drogi publicznej, co nieruchomość objęta wnioskiem. Ponadto w obszarze analizowanym, wyznaczonym wokół wnioskowanej działki w odległości nie mniejszej niż trzykrotna szerokość jej frontu, znajdują się działki o zróżnicowanej wielkości i różnym stopniu zabudowania oraz różnym stopniu użytkowania. W analizowanym obszarze występuje zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna różniąca się między sobą wielkością powierzchni zabudowy. Na działkach tych występują budynki mieszkalne wraz z zabudową towarzyszącą, jak garaże i budynki gospodarcze jak i budynki bez takiej zabudowy. Dla przeważającej części istniejących budynków charakterystyczne jest występowanie strefy wejściowej w formie dobudowanych schodów zewnętrznych, werand, ganków czy zadaszeń. Odnosząc się do możliwości realizacji planowanego garażu w odległości mniejszej niż 3 m od granicy działki, organ wskazał, że zgodnie z § 12 ust. 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. 2002 r. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.), jeżeli na sąsiedniej działce bezpośrednio przy granicy istnieje budynek ze ścianą bez otworów okiennych lub drzwiowych albo wydano decyzję o pozwoleniu na budowę ze ścianą bez otworów okiennych lub drzwiowych albo wydano decyzję o pozwoleniu na budowę tak usytuowanego budynku, dopuszcza się sytuowanie ściany budynku bez otworów okiennych lub drzwiowych bezpośrednio przy tej granicy, przylegającej do istniejącej ściany, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej. Na sąsiedniej działce na granicy z działką 163 istnieje natomiast zabudowa w postaci budynku gospodarczego. Jednakże, jak podkreślił organ szczegółowe kwestie dotyczące sytuowania budynku na działce budowlanej oraz jego wpływu na nieruchomości sąsiednie będą rozstrzygane na etapie udzielania pozwolenia na budowę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00