Wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 kwietnia 2011 r., sygn. II SA/Wa 197/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Adam Lipiński Sędzia WSA Ewa Pisula-Dąbrowska (spr.) Sędzia WSA Przemysław Szustakiewicz Protokolant starszy sekretarz sądowy Dorota Kwiatkowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 kwietnia 2011 r. sprawy ze skargi P. C. na decyzję Szefa Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia z dnia [...] listopada 2010 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wypłaty dodatkowego wynagrodzenia z tytułu pełnienia dyżurów lekarskich 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz decyzję ją poprzedzającą 2) stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu w całości
Uzasadnienie
Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia decyzją z dnia [...] listopada 2010 r. nr [...], na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 kpa, utrzymał w mocy decyzję Komendanta Wojskowego Ośrodka Medycyny Prewencyjnej w K. z dnia [...] stycznia 2010 r. nr [...], którą to decyzją odmówiono P.C. wypłaty dodatkowego wynagrodzenia z tytułu pełnienia dyżurów lekarskich w ramach całodobowych, tygodniowych dyżurów Zespołu Rozpoznania Biologicznego Wojskowego Ośrodka Medycyny Prewencyjnej w K.
W motywach uzasadnienia organ stwierdził, że [...] P.C. nie wykonywał dyżurów medycznych w rozumieniu ustawy o świadczeniu usług zdrowotnych i nie ma podstaw do wypłacenia mu dodatkowego wynagrodzenia z tego tytułu. Wskazał, że w ramach etatowego zatrudnienia i specyfiki służby wojskowej wykonywane przez niego zadania mieściły się w zakresie jego obowiązków na stanowisku [...]. Organ uznał, że P.C. nie pozostawał w gotowości do świadczenia usług zdrowotnych, ponieważ jego zadania w Zespole ZRB (Zespół Rozpoznania Biologicznego) polegały jedynie na pobieraniu próbek materiału zakaźnego lub podejrzanego, zabezpieczaniu i dostarczaniu do laboratorium. Czynności te nie mieszczą się w zakresie czynności diagnostycznych. A zatem, zdaniem organu, czynności te - zgodnie z opinią dr nauk prawnych S.P. - nie są świadczeniami zdrowotnymi. Wskazał, że powyższe zadania nie zostały ujęte w katalogu świadczeń zdrowotnych, zdefiniowanych i wymienionych w ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tj. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89). Nadto organ stwierdził, że wszyscy żołnierze są zobowiązani do pozostawania w stałej dyspozycji do podjęcia działań, wynikających z toku pełnienia służby. Obowiązki P.C. wynikały z etatu Nr [...] i toku służby. Relacje służbowe były oparte na akcie prawa wewnętrznego, jakim była decyzja nr [...] z dnia [...] czerwca 2009 r. w sprawie wprowadzenia do użytku Regulaminu Ogólnego Sił Zbrojnych RP.