Wyrok WSA w Krakowie z dnia 11 października 2010 r., sygn. II SA/Kr 841/10
/Sygn. akt II SA/Kr 841/10 WYROK W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 11 października 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Mariusz Kotulski Sędziowie: WSA Ewa Rynczak (spr.) NSA Anna Szkodzińska Protokolant: Justyna Owczarek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 października 2010 r. sprawy ze skargi A. Sp. z o.o. w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 23 kwietnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za usunięcie drzew skargę oddala.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] stycznia 2010r., znak: [...] Prezydent Miasta K. , działając na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 i art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 151 poz. 1220 ze zm.) oraz § 2 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 13 października 2004r. w sprawie stawek opłat dla poszczególnych rodzajów i gatunków drzew (Dz. U. Nr 228 poz. 2306 ze zm.) w związku z Obwieszczeniem Ministra Środowiska z dnia z 16 października 2007 r. w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów oraz kar za zniszczenie zieleni na rok 2008. (Monitor Polski nr 77 poz. 828) i art. 104 k.p.a., wymierzył A. sp. z o.o. z siedzibą w K. , administracyjną karę pieniężną za usunięcie 31 szt. drzew bez wymaganego zezwolenia w wysokości 126.534,94 zł.
W uzasadnieniu przedstawiono wyniki przeprowadzonego postępowania dowodowego, w szczególności zeznania świadków, oględziny, dokumentację fotograficzną, wyjaśnienia strony, które w ocenie organu potwierdziły zgłoszone okoliczności usunięcia drzew bez wymaganego zezwolenia. Organ I instancji podał, że wszystkie drzewa, które wzięto pod uwagę, miały powyżej 5 lat, osiągały minimum 1,5 m wysokości. Wszystkie pomiary drzew zostały przeprowadzone na poziomie 130 cm, pobrano próbki do analiz. Badania dendrologiczne przeprowadził biegły w tym zakresie dr inż. B.B., . Nie wymierzono kary za usunięcie bez zezwolenia drzew, których gatunku, wieku , obwodu pnia nie zdołano ustalić, a także wszystkich krzewów z tego samego powodu. Na podstawie przeprowadzonych dowodów ustalono, że posiadaczem nieruchomości, na której rosły drzewa jest wyłącznie A. sp. z o.o., ona też zleciła wykonanie plantowania terenu działki nr 1 obr.[...] . Organ wskazał, iż w dniu 14 października 2008 r. strona skarżąca zawarła umowę z Przedsiębiorstwem Budowlanym B. na wykonanie robót ziemnych polegających na wyrównaniu terenu nieruchomości sprzętem ciężkim i plantowaniu powierzchni celem przywrócenia go do stanu użytkowania zgodnie z przeznaczeniem. Wynajęta firma wykonała więc zlecenie posiadacza nieruchomości, wobec czego za skutki tych działań w pełni odpowiada strona skarżąca. Usunięcie drzew nie zostało, bowiem dokonane przez osobę trzecią, o której działaniu posiadacz nie wiedział i za którą nie może ponosić odpowiedzialności. Administracyjna kara pieniężna nakładana jest za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia i w takim postępowaniu nie mają znaczenia zasady ponoszenia odpowiedzialności kontraktowej lub deliktowej zawarte w k.c. Kodeks cywilny reguluje prywatnoprawne zasady ponoszenia odpowiedzialności, natomiast administracyjna kara za usunięcie drzew ma charakter publicznoprawny, niezależny od odpowiedzialności cywilnej. Dlatego też argumenty strony, iż spółka winy nie ponosi, gdyż powierzyła czynności osobie kompetentnej i posiadającej odpowiednie doświadczenie w pracach na dużą skalę i odpowiednio wykształconą są bezprzedmiotowe. W związku z tym strona skarżąca ponosi wyłączną odpowiedzialność za usunięcie przedmiotowych drzew. Organ I instancji przywołał przepisy będące podstawą orzekania m.in. art. 83 ust. 1, art. 88 ust. 1 pkt 2, art. 89 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 o ochronie przyrody. Dokonano także wyliczenia kary ze wskazaniem sposobu tego wyliczenia.