Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 17 grudnia 2009 r., sygn. IV SA/Po 841/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Grażyna Radzicka Sędziowie WSA Bożena Popowska WSA Izabela Kucznerowicz (spr.) Protokolant Sekr. sąd. Joanna Andrzejak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 grudnia 2009 r. przy udziale Prokuratora Prokuratury Okręgowej w Poznaniu sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Obornikach na uchwałę Rady Gminy Ryczywół z dnia 27 sierpnia 2008 r. nr XVII/125/2008 w przedmiocie regulaminu ustalenia opłat za świadczenia w przedszkolach prowadzonych przez gminę stwierdza nieważność uchwały nr XVII/125/2008 Rady Gminy Ryczywół z dnia 27 sierpnia 2008 r. /-/ I. Kucznerowicz /-/ G. Radzicka /-/ B. Popowska
Uzasadnienie
Rada Gminy Ryczywół działając na podstawie art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm. - dalej jako ustawa o systemie oświaty) uchwaliła w dniu 27 sierpnia 2008r. uchwałę Nr XVII/125/2008 w sprawie ustalenia opłat za świadczenia prowadzonych przez gminę przedszkoli. W § 1 w/w uchwały ustalono opłatę miesięczną za świadczenia przekraczające realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Ponadto w § 2 uregulowano, że w/w opłaty nie obejmują kosztów żywienia oraz kosztów zajęć dodatkowych a w szczególności nauki języków obcych i rytmiki.
Prokurator Prokuratury Rejonowej w O. pismem z dnia [...] września 2009r. Nr [...], działając na podstawie art. 3 § 2 pkt 5, art. 50 § 1 i art. 53 § 3 ustawy z dnia 30.08.2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153 poz. 1270 ze zm. - dalej ppsa) zaskarżył powyższą uchwałę do sądu administracyjnego, zarzucając zaskarżonej uchwale istotne naruszenie prawa poprzez niekierowanie przedmiotowej uchwały do opublikowania w wojewódzkim dzienniku urzędowym tj. naruszenia art. 4 ust. 1 oraz art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (j.t. Dz.U. z 2007r. nr 68, poz. 449). Prokurator zarzucił także rażące naruszenie art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty poprzez przyjęcie bez delegacji ustawowej opłaty o charakterze stałym z naruszeniem zasady ekwiwalentności za świadczenia przedszkolne wykraczające poza podstawę programową. W uzasadnieniu Prokurator powołując się na przepis art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty wskazał, iż rada gminy ma kompetencje do ustalania i pobierania opłat za korzystanie z przedszkoli publicznych jedynie w zakresie wykraczającym poza podstawę programową wychowania przedszkolnego. Sposób zredagowania § 1 zaskarżonej uchwały oznacza, iż wskazane opłaty mają charakter stały i wnoszone są za każde dziecko w okresach miesięcznych. Brak jest przy tym jednak określenia świadczeń objętych opłatami i czasu, w którym w którym dziecko korzysta z usług przedszkola wykraczających poza podstawę programową. Takie ujęcie opłat powoduje zdaniem Prokuratora przyjęcie jednej i sztywnej opłaty za każde dziecko, która w praktyce nakłada na rodziców bądź opiekunów obowiązek jej ponoszenia bez względu na to, czy konkretne przedszkole oferuje jakiekolwiek świadczenia poza podstawę programową i bez związku z tym, czy dziecko korzysta z dodatkowych świadczeń..