Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 18 listopada 2009 r., sygn. II SA/Go 790/09
Stwierdzenie nieważności uchwały może nastąpić więc tylko wtedy, gdy uchwała pozostaje w wyraźnej sprzeczności z określonym przepisem prawnym, co jest oczywiste i bezpośrednie oraz wynika to wprost z treści tego przepisu. Nie jest zaś konieczne rażące naruszenie, warunkujące stwierdzenie nieważności decyzji czy postanowienia, o jakim mowa w przepisie art. 156 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marek Szumilas Sędziowie Sędzia WSA Michał Ruszyński (spr.) Sędzia WSA Maria Bohdanowicz Protokolant referent Adam Janas po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 listopada 2009 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego na uchwałę Rady Miejskiej z dnia [...]r., nr XVII/105/04 w sprawie opłat za świadczenia przedszkolne w Gminie I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części obejmującej § 1, II. ustala, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu w zakresie określonym w pkt I.
Uzasadnienie
Rada Miejska podjęła w dniu [...] grudnia 2004r. na podstawie art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996r, Nr 67, póz. 329 ze zm.) uchwałę nr XVII/105/04 w sprawie opłat za świadczenia przedszkolne w Gminie.
W § 1 pkt 1 uchwały Rada ustaliła stałą odpłatność za świadczenia w prowadzonym przez Gminę publicznym przedszkolu w wysokości: 65 zł za pierwsze dziecko, 45 zł za drugie dziecko i następne z rodziny. W § 1 pkt 2 określono, że opłata stała płatna jest do dnia 25 każdego miesiąca, natomiast pkt 3 stanowi, że opłaty tej nie pobiera się, jeżeli przedszkole nie realizuje świadczeń w miesiącu lipcu lub miesiącu sierpniu.
Uchwała powyższa, w części obejmującej § 1 pkt 1 i pkt 2, została zaskarżona do Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. przez Prokuratora Rejonowego, który zarzucił istotne naruszenie prawa, tj. art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty poprzez ustalenie przez Radę, pomimo braku kompetencji, wysokości opłat o charakterze stałym za świadczenia przedszkolne niezależnie od czasu korzystania i charakteru dodatkowych świadczeń opiekuńczo-wychowawczych oferowanych przez dane przedszkole i rozmiaru korzystania z tych świadczeń przez poszczególne dzieci oraz naruszenie § 134 i § 135 w związku z § 143 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002r. w sprawie zasad techniki prawodawczej (Dz. U. Nr 100, póz. 908).