Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 13 marca 2009 r., sygn. IV SA/Wa 2106/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wanda Zielińska-Baran, Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Małaszewska-Litwiniec, Sędzia WSA Marian Wolanin (spr.), Protokolant Joanna Kurek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 marca 2009 r. sprawy ze skargi Polskiego Związku Działkowców Rodzinny Ogród Działkowy "[...]" na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] października 2008 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji - oddala skargę -

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia [...] października 2008 r. Nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w W. utrzymało w mocy swoją decyzję z dnia [...] czerwca 2008 r. o odmowie stwierdzenia nieważności decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] lutego 2007 r. i poprzedzającej ją decyzji Wójta Gminy W. z dnia [...] września 2005 r. w sprawie ustalenia kary pieniężnej wobec Pracowniczego Ogrodu Działkowego "[...]" w M. gm. W. w kwocie 64.813,00 zł za wycięcie bez wymaganego zezwolenia 10 sztuk drzew na terenie działki nr ew. [...].

W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji stwierdzono, iż kwestionowane przez Rodzinny Ogród Działkowy "[...]" w M. decyzje dotyczące ustalenia kary za wycięcie drzew bez wymaganego zezwolenia nie są dotknięte wadami prawnymi określonymi w art. 156 §1 pkt 1-5 i 7 kpa. Decyzję z dnia [...] września 2005 r. wydał Wójt Gminy W., jako organ właściwy w sprawie, ponieważ do postępowania wszczętego w czasie obowiązywania ustawy z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody - jak w niniejszej sprawie - zgodnie z art. 158 obecnie obowiązującej ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r., stosuje się przepisy dotychczasowe. Z tego względu, w rozpatrywanej sprawie nie stosuje się art. 90 nowej ustawy o ochronie przyrody, określającego starostę jako organ właściwy do wydania decyzji o ustalenie kary za wycięcie drzew bez wymaganego zezwolenia na gruncie stanowiącym własność gminy. W obu decyzjach dotyczących ustalenia opłaty za wycięcie drzew wskazano art. 47k ustawy z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody, jako materialnoprawną podstawę ich wydania. Wysokość kary wyliczono zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 maja 2003 r. w sprawie jednostkowych stawek kar za usuwanie drzew (Dz.U. Nr 99, poz. 907), z którego wynika, iż dla wyliczenia wysokości kary konieczne jest ustalenie obwodu pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm. Ponieważ w przedmiotowej sprawie drzewa wycięto na wysokości niższej niż 130 cm, dla ustalenia obwodu pnia na wysokości 130 cm konieczne było uzyskanie wiadomości specjalnych od biegłego, zgodnie z art. 84 §1 kpa. Z ekspertyzy biegłego w zakresie ochrony przyrody wynika, iż obwody pni w pierśnicy na wys. 130 cm ustalono na podstawie pniaków po wyciętych drzewach i wysokość kary ustalona została na podstawie obliczeń biegłego. Sporządzona przez biegłego ekspertyza nie budzi zastrzeżeń. Również skarżący nie poparł swoich zarzutów jakimikolwiek dowodami.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00