Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 4 stycznia 2006 r., sygn. II SA/Sz 339/05
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Iwona Tomaszewska, Sędziowie Asesor WSA Katarzyna Grzegorczyk-Meder (spr.),, Asesor WSA Arkadiusz Windak, Protokolant Agata Banc, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 04 stycznia 2006 r. sprawy ze skargi P. Z. w [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie zezwolenia na wycinkę drzew. I. stwierdza nieważność zaskarżonej decyzji, II. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu.
UZASADNIENIE
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...] decyzją z dnia [...] r. Nr [...] na podstawie art. 157 § 3 w związku z art. 28 i art. 157 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego, art. 1 i 2 ustawy z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 856 ze zmianami) oraz § 1 pkt 16 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz.U. Nr 198, poz. 1925) odmówiło wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji Wójta Gminy [...] nr [...] z dnia [...] r. w sprawie zezwolenia W. K. na wycięcie drzew rosnących na działce nr [...] położonej w obrębie C.
Z uzasadnienia decyzji wynika, że w dniu [...] r. z wnioskiem o stwierdzenie nieważności powołanej wyżej decyzji wystąpiło [...] Koło Wędkarzy Muchowych , działające przy Zarządzie Okręgu Polskiego Związku Wędkarskiego w [...] . Wycinka drzew prowadzona była na nieruchomości, która graniczy bezpośrednio z brzegiem rzeki [...]. W przekonaniu [...] Koła Wędkarzy Muchowych, Koło posiada status strony, ponieważ jest jednostką organizacyjną Polskiego Związku Wędkarskiego jako organizacji ogólnokrajowej i posiada osobowość prawną. W swych celach statutowych ma ochronę wód krainy pstrąga i lipienia.
We wniosku zarzucono, że przedmiotowa decyzja narusza przepis art. 47f ust. 5 ustawy o ochronie przyrody z 1991 r. w zakresie braków formalnych wniosku o wydanie zezwolenia na wycinkę drzew oraz art. 107 kpa w zakresie elementów koniecznych decyzji administracyjnej.