Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 grudnia 2008 r., sygn. IV SA/Po 48/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Grażyna Radzicka (spr.) Sędziowie NSA Ewa Makosz-Frymus WSA Ewa Kręcichwost-Durchowska Protokolant Sekr. sąd. Małgorzata Błoszyk po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 10 grudnia 2008 r. sprawy ze skargi B. T. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] grudnia 2007 r. nr [...] w przedmiocie zasiłku celowego oddala skargę /-/E. Kręcichwost - Durchowska /-/G. Radzicka /-/E. Makosz - Frymus WSA/wyr.1-sentencja wyroku

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] listopada 2007 r. nr [...] działający z upoważnienia Wójta Gminy O. Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w O., na podstawie art. 2 ust. 1, art. 7, art. 8 ust .1 pkt 1, art. 11, art. 17 ust. 1 pkt 5, art. 39 ust. 1 i 2, art. 106 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. nr 64, poz. 593 ze zm., dalej ustawa o pomocy społecznej) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2000/98/1071 - j.t. ze zm. - dalej kpa) odmówił B. T. przyznania zasiłku celowego na zakup kopert i znaczka pocztowego bądź biletu kredytowanego. W uzasadnieniu podniesiono, że w przypadku B. T. nie występuje żaden z czynników wymienionych w art. 8 ustawy o pomocy społecznej. Organ podkreślił, iż zgodnie z art. 11 ust 2 ustawy o pomocy społecznej B. T. nie wykazuje jakiejkolwiek współpracy w rozwiązywaniu Jego trudnej sytuacji życiowej, przejawiającej się niewyrażaniem zgody na zarejestrowanie się w PUP, które umożliwiłoby szybsze zdobycie pracy. Na podstawie przeprowadzonego wywiadu środowiskowego w dniu 24.10.2007 r. (po uprzednich nieudanych próbach w dniach 18.10.2007 r. oraz 22.10.2007 r.) oraz przedłożonych dokumentów ustalono, że nie jest on zarejestrowany w Powiatowym Urzędzie Pracy jako osoba bezrobotna, co zmniejsza szanse na poprawę sytuacji. Z oświadczenia wynika, że B. T. utrzymuje się ze zbieractwa. Określił on, że ponosi opłaty związane z utrzymaniem domu, które pomaga mu regulować w miarę możliwości rodzina. W toku wywiadu alimentacyjnego ustalono, że pomocy tej nie udziela matka. B. T. konsekwentnie odmawia zarejestrowania się w Urzędzie Pracy jako osoba bezrobotna, a rejestrację uzależnia od wsparcia ze strony GOPS. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej, pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. W świetle tego przepisu, taką możliwością jest rejestracja w PUP, której B. T. nie wykorzystuje, a tym samym uchyla się od podjęcia działań zmierzających do znalezienia pracy. W ocenie organu wysokość i rodzaj wydatków związanych z utrzymaniem domu, ponoszonych przez B. T. (energia -50 zł, gaz- 40 zł, woda- 18 zł, podatek kwartalnie- 25 zł) w porównaniu z deklarowanym dochodem (miesięcznie 8,42 zł) stanowi rażącą dysproporcję. Zatem koszty utrzymania są

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00