Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 października 2008 r., sygn. VI SA/Wa 1177/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Pamela Kuraś - Dębecka Sędziowie Sędzia WSA Ewa Marcinkowska Sędzia WSA Olga Żurawska - Matusiak (spr.) Protokolant Agnieszka Gajewiak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 października 2008 r. sprawy ze skargi N. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] marca 2008 r. nr [...] w przedmiocie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego oddala skargę

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z [...] marca 2008 r. nr [...], Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...], po rozpatrzeniu odwołania skarżącej spółki N. S.A. z siedzibą w W. (dalej jako skarżąca) od decyzji Prezydenta W. z [...] stycznia 2008 r., nr [...] w przedmiocie uzupełnienia decyzji z [...] listopada 2006 r. nr [...] poprzez odmowę wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego ul. [...] w rej. ul. [...] w W. w celu funkcjonowania obiektu reklamowego w okresie od 23 marca 2007 r. do 22 czerwca 2008 r., działając na podstawie przepisu art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a. - utrzymało w mocy ww. decyzję organu I instancji.

Z akt sprawy wynika, iż 16 października 2006 r. do Zarządu Dróg Miejskich w W. wpłynął wniosek skarżącej spółki, w którym strona zwróciła się o wydanie zezwolenia na dalsze zajęcie pasa drogowego ul. [...] w rej. ul. [...]w celu umieszczenia nośnika reklamowego, jednostronnego, o łącznej powierzchni reklamowej 18 m2 na okres od 23 grudnia 2006 r. do 22 czerwca 2008 r.

Decyzją z [...] listopada 2006 r. organ udzielił zezwolenia na zajęcie pasa drogowego ul. [...] w rej. ul. [...] o pow. 4.80 m2 w okresie od 23 grudnia 2006 r. do 22 marca 2007 r. i umieszenie w nim reklamy jednostronnej o powierzchni reklamowej 18.00 m2.

W uzasadnieniu decyzji zostało wskazane, iż termin obowiązywania decyzji został ustalony na okres 3 miesięcy. Ponadto podniesiono, iż w omawianym przypadku analiza możliwych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego w związku z lokalizacją reklamy nie mogła stanowić pozytywnej przesłanki wydania decyzji na okres 18 miesięcy. Zdaniem organu reklama powoduje dekoncentrację kierowcy i odwraca uwagę od sytuacji na drodze, co w konsekwencji może prowadzić do poważnych wypadków. Narastające natężenie ruchu pojazdów w ul. [...] może doprowadzić do sytuacji, w której przedmiotowa reklama będzie powodowała zwiększenie niebezpieczeństwa dla użytkowników drogi. Zarząd Dróg Miejskich jako zarządca drogi zobowiązany jest na bieżąco monitorować sytuację na drodze i niezwłocznie reagować na wszelkie możliwe zagrożenia. W ocenie organu pierwszej instancji wydanie decyzji zezwalającej na lokalizację reklamy we wskazanym terenie na okres 18 miesięcy spowoduje, że ZDM nie będzie miał możliwości usunięcia reklamy niezwłocznie po stwierdzeniu, że zaczęła zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego. 3 miesięczny okres obowiązywania decyzji jest z kolei odpowiednim okresem, pozwalającym zarządcy drogi obserwować i niezwłocznie reagować na zmieniającą się sytuację na drodze w związku ze zwiększającym się ruchem pojazdów, a w konsekwencji większym zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu w miejscu umieszczenia reklamy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00