Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 3 lipca 2015 r., sygn. III SA/Po 203/15
Dnia 3 lipca 2015 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Tadeusz M. Geremek Sędziowie NSA Maria Lorych-Olszanowska (spr.) WSA Szymon Widłak Protokolant: Ref. staż. Sławomir Rajczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 lipca 2015 roku przy udziale sprawy ze skargi W. P. - wspólnika spółki cywilnej X w P. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] grudnia 2014 roku nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym oddala skargę
Uzasadnienie
Główny Inspektor Transportu Drogowego decyzją z dnia [...] grudnia 2014 r., nr [...], po rozpatrzeniu odwołania od decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] kwietnia 2014 r., nr [...], w sprawie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym, uchylił decyzję organu I instancji w całości i nałożył karę pieniężną w wysokości 15.000 zł.
Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym.
W dniach od [...] stycznia do [...] lutego 2014 r. przeprowadzono kontrolę przedsiębiorstwa M. M. oraz W. P., wspólników spółki cywilnej X, z siedzibą w P., obejmującą okres od dnia [...] stycznia 2013 r. do dnia [...] stycznia 2014 r. Ustalenia poczynione w toku kontroli zostały stwierdzone w protokole kontroli z dnia [...] lutego 2014 r., nr [...].
[...] Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego decyzją z dnia [...] kwietnia 2014 r. nałożył na M. M. i W. P., wspólników rzeczonej spółki cywilnej, karę pieniężną w wysokości 15.000 zł wskazując, że suma kary pieniężnej za stwierdzone naruszenia wyniosła [...] zł, jednakże na podstawie art. 92a ust. 3 pkt. 1 ustawy o transporcie drogowym jej wysokość została ograniczona.
Organ I instancji wydane w sprawie rozstrzygnięcie oparł na stwierdzeniu naruszeń w zakresie: 1) przekroczenia maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu, 2) przekroczenia maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy, 3) skrócenia dziennego czasu odpoczynku, 4) nieudzielenia przerwy, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców, 5) nierejestrowania za pomocą urządzenia rejestrującego lub cyfrowego urządzenia rejestrującego na wykresówce lub karcie kierowcy wskazań w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy i przebytej drogi, 6) obowiązku wczytywania danych z karty kierowcy, 7) obowiązku wczytywania danych urządzenia rejestrującego, 8) niepoddania się lub uniemożliwienia przeprowadzenia kontroli w całości lub w części.