Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 7 października 2008 r., sygn. II SA/Po 195/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Barbara Kamieńska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Edyta Podrazik Sędzia WSA Maria Kwiecińska Protokolant St. sekretarz sąd. Joanna Wieczorkiewicz-Skoczek po rozpoznaniu w Poznaniu na rozprawie w dniu 07 października 2008r. sprawy ze skargi H. i W. B. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [..] Nr [..] w przedmiocie nakazania wykonania określonych robót budowlanych oddala skargę /-/ E. Podrazik /-/ B. Kamieńska /-/ M. Kwiecińska
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 20 lipca 2007r. (sygn. akt II SA/Po 130/07) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uchylił decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [..] oraz poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Ś. z dnia [..] w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego w sprawie legalności wykonania okien w budynku mieszkalnym na działce nr [..], położonej przy ul. D. w N.
W uzasadnieniu wyroku Sąd stwierdził, iż rozbudowa budynku mieszkalnego, w którego ścianie wschodniej - oddalonej od granicy działki o 3,61 m - znajdują się dwa okna (jedno na parterze i drugie na piętrze) zrealizowana została przez M. K. na podstawie ostatecznej decyzji z dnia [..] nr [..] o udzieleniu pozwolenia na rozbudowę budynku mieszkalnego. W sentencji tej decyzji nakazano inwestorce, aby przy wykonywaniu robót budowlanych zostały zachowane między innymi warunki określone w protokole rozprawy administracyjnej z dnia 30 marca 1993r. wraz z oświadczeniem uczestników tego postępowania małżonków B. Pertraktowanie z uczestnikami postępowania w kwestii wymagań, jakie ich zdaniem muszą spełnić okna budynku inwestorski wychodzące na ich działkę było podyktowane tym, że według § 12 obowiązującego wówczas rozporządzenia wykonawczego do Prawa budowlanego z 1974r., to jest rozporządzenia Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 3 lipca 1980r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki (Dz.U. z 1998r. nr 17, poz. 62 ze zm.) budynki mieszkalne musiały być sytuowane w odległości co najmniej 4 m od granicy działki. Tymczasem po rozbudowie, ściana budynku inwestorki miała znaleźć się bliżej granicy. W takiej sytuacji przepis § 12 ust. 1 zd. 2 powołanego wyżej rozporządzenia wykonawczego dopuszczał zmniejszenie odległości poniżej 4 m, ale nie więcej niż 3 m. od granicy "jeżeli ściana budynku od strony sąsiedniej działki nie będzie miała otworów okiennych lub drzwiowych". Za zgodą skarżących ten wymóg prawny zastąpiono w decyzji z dnia [..] zastrzeżeniem, żeby "zaprojektowane okna w istniejącym b.m., od strony sąsiada - Pani H. B. wykonać uchylne górą z oszkleniami szkłem ornamentowym - białym". Decyzja ta weszła do obrotu prawnego i została przez inwestorkę wykonana, z tym że według twierdzeń skarżących - pięć lat temu inwestorka naruszyła warunki pozwolenia na budowę wymieniając okna na takie, które z jednej strony dają się nie tylko uchylić, ale też otworzyć i z tej możliwości mieszkańcy budynku korzystają. Twierdzenia skarżących dokumentują fotografie na k. 7 akt administracyjnych I instancji. Jak wskazał Sąd, wbrew stanowisku organów administracyjnych I i II instancji, dla rozstrzygnięcia sprawy nie jest istotne ustalenie, że powyższe rozwiązanie konstrukcyjne wymienionych okien "jest poprawne ze względów techniczno-użytkowych". Konieczne jest natomiast wyjaśnienie, czy właścicielka rozbudowanego budynku utrzymuje i użytkuje obiekt zgodnie z zasadami, o których mowa w art. 5 ust. 2 (art. 61 Prawa budowlanego z 1994r.), w tym utrzymuje użytkowany obiekt względnie jego część (ścianę wschodnią budynku) w należytym stanie technicznym. Organ nadzoru budowlanego może uznać obiekt lub jego część za będące w nieodpowiednim stanie technicznym wówczas, gdy stwierdzony stan narusza wymagania, wynikające z obowiązujących przepisów techniczno-budowlanych. W takim przypadku może nałożyć obowiązek usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Sąd nakazał, by w toku dalszego postępowania administracyjnego uwzględniono fakt, iż wszystkie kolejne rozporządzenia wykonawcze, a nie tylko wyżej powołane rozporządzenie wykonawcze z dnia 3 lipca 1980r. przewidują usytuowanie w odległości mniejszej niż 4 m od granicy ściany bez okien. Jako namiastkę braku okien w ścianie - pozwolenie na rozbudowę zezwoliło na wykonanie takich okien, które wprawdzie oświetlają i wietrzą pomieszczenie mieszkalne, ale uniemożliwiają wyglądanie na zewnątrz. Konieczne zatem w ocenie Sądu będzie stwierdzenie, czy po wymianie okien przez M. K. ściana wschodnia rozbudowanego budynku nadal znajduje się w odpowiednim stanie technicznym w rozumieniu prawa budowlanego i § 12 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 75, poz. 690 ze zm.). W zależności od wyniku tych ustaleń organ orzekający albo nakaże w drodze decyzji, usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości (np. przez przywrócenie do stanu określonego w pozwoleniu na budowę) określając termin wykonania obowiązku (art. 66 ust. 1 pkt 1 prawa budowlanego) albo - gdy nie stwierdził nieodpowiedniego stanu technicznego ściany wschodniej rozbudowanego budynku - uzna postępowanie za bezprzedmiotowe. Zdaniem Sądu dla rozstrzygnięcia sprawy nie ma istotnego znaczenia, że wcześniej skarżący z naruszeniem uzyskanego pozwolenia na budowę zbliżyli swój dom do granicy. Naruszenia prawa popełnione przez skarżących i uczestniczkę postępowania nie znoszą się wzajemnie. Upływ czasu od wybudowania obiektu do dnia wydania zaskarżonej decyzji nie ma wpływu na zastosowanie przepisów art. 66 Prawa budowlanego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right