Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 20 sierpnia 2008 r., sygn. II SA/Po 87/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Barbara Kamieńska Sędziowie Sędzia WSA Maria Kwiecińska (spr.) Sędzia WSA Danuta Rzyminiak-Owczarczak Protokolant st.sekr.sąd. Mariola Kaczmarek po rozpoznaniu w Poznaniu na rozprawie w dniu 20 sierpnia 2008r. sprawy ze skargi Miasta i Gminy S. na decyzję Wojewody z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie odszkodowania za nieruchomość zajętą pod drogę publiczną; I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od Wojewody na rzecz skarżącego kwotę 2913,- (dwa tysiące dziewięćset trzynaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania, III. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana. /-/ M.Kwiecińska /-/ B.Kamieńska /-/ D.Rzyminiak-Owczarczak

Uzasadnienie

Decyzją z dnia (...) 2007 r., (...) Starosta P. ustalił

na rzecz K. M. odszkodowanie w kwocie (...) zł za nieruchomość położoną w S., oznaczoną w ewidencji gruntów: obręb S., ark. mapy (...), działka nr (...) o pow. (...) ha, zapisaną w księdze wieczystej Kw nr (...) prowadzonej przez Sąd Rejonowy w Poznaniu jako własność K. M., która z dniem (...) 1999 r. stała się z mocy prawa własnością Miasta S. jako grunt zajęty pod drogę publiczną należącą

do kategorii dróg gminnych. W uzasadnieniu organ wskazał m. in., że wartość nieruchomości będącej przedmiotem niniejszego postępowania administracyjnego ustalona została w oparciu o operat szacunkowy z dnia (...) 2007 r. sporządzony przez rzeczoznawcę majątkowego M. S., który określił stan użytkowy ww. nieruchomości, zgodnie z § 36 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego (Dz. U. z 2004 r., nr 207, poz. 2109 ze zm.) dla potrzeb określenia wartości rynkowej szacowanej działki przyjmując do porównania wartość działek przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne jako działek o funkcji dominującej wśród terenów przyległych. Organ I instancji podał, że analizą objęto transakcje zawarte na obszarze Miasta i Gminy S., które miały miejsce w okresie dwóch lat poprzedzających datę wyceny. Organ I instancji wskazał także, iż w dniu (...) 2007 r. odbyła się rozprawa administracyjna, na której I. W. - pełnomocnik Gminy S. przedstawiła swoje uwagi i zastrzeżenia do operatu szacunkowego sporządzonego na potrzeby niniejszego postępowania administracyjnego i wskazała, że w przedmiotowym operacie szacunkowym analiza rynku winna obejmować transakcje nieruchomości zajętych pod drogi publiczne, jednak M. S. ustosunkowując się do wypowiedzi pełnomocnika Miasta S. poinformował, iż grunty zajęte pod drogi publiczne nie są przedmiotem obrotu rynkowego, na co wskazywał w punkcie 3.4 swojej opinii. Starosta P. zwrócił się w tej sprawie do Polskiej Federacji Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych, która w piśmie z dnia (...) 2006 roku Nr (...) wyraziła pogląd, że istota sprawy sprowadza się do stanu nieruchomości z dnia (...) 1998 roku. Jeżeli w tym dniu przyległa do zajętej pod drogę, część nieruchomości była zagospodarowana jako działka budowlana, wówczas wartość zajętej np. pod drogę części nieruchomości powinna być określona według aktualnego sposobu użytkowania nieruchomości, czyli jako działka budowlana. Zdaniem Polskiej Federacji Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych należy wykluczyć w takim przypadku możliwość stosowania cen transakcyjnych uzyskiwanych przy sprzedaży gruntów, zarówno zajętych, jak i przeznaczonych pod drogi publiczne, o których mowa w § 36 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wyceny nieruchomości. Wynika to z faktu, że brak jest powszechnego obrotu cywilnoprawnego nieruchomościami zajętymi pod drogi publiczne od dnia 1 stycznia 1999r., tj. od dnia wejścia w życie art. 2a ustawy o drogach publicznych, zgodnie z którymi drogi krajowe stanowią własność Skarbu Państwa, drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy. Obrót nieruchomościami zajętymi pod drogi publiczne może mieć miejsce tylko miedzy Skarbem Państwa a samorządami województw, powiatów i gmin oraz w obrębie tych samorządów. Przy nabywaniu nieruchomości zaś pod drogi publiczne stroną nabywającą będzie zawsze Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego. Zastosowanie może mieć jedynie przepis ust. 2 pkt 2 wymienionego § 36, pod warunkiem, że nie będzie ono sprzeczne z przepisem art. 134 ust. 3 lub ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00