Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 12 października 2007 r., sygn. II SA/Rz 575/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący NSA Jerzy Solarski Sędziowie WSA Krystyna Józefczyk WSA Robert Sawuła /spr./ Protokolant sekr. sąd. Anna Mazurek-Ferenc przy udziale Prokuratora Prokuratury Apelacyjnej w Rzeszowie Anny Sieradzkiej-Żukowskiej po rozpoznaniu w Wydziale II Ogólno-Administracyjnym na rozprawie w dniu 12 października 2007 r. sprawy ze skargi A. S.A. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] kwietnia 2005 r. nr [...] w przedmiocie odrzucenia zgłoszenia w sprawie zanieczyszczenia nieruchomości -skargę oddala-
UZASADNIENIE
Przedmiotem skargi P. K. N. O. S.A. w P. jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO) z [...].04.2005r. [...] w przedmiocie odrzucenia zgłoszenia zanieczyszczenia nieruchomości. Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte przed Prezydentem Miasta, do którego w dn.30.06.2004r. spółka O. złożyła wnioski mające stanowić zgłoszenie zanieczyszczenia powierzchni ziemi na podstawie art.12 ust.1 ustawy z 27.07.2001r. o wprowadzeniu ustawy Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 100, poz.1085 ze zm., zwana dalej UwprowPoś). We wniosku wskazano, że zanieczyszczenie dotyczy enumeratywnie wskazanych działek położonych w R. przy ul.U., ul.W. oraz ul.P., zanieczyszczenie to miało ono mieć miejsce przed wejściem w życie UwprowPoś i zostało wywołane przez Centralę Produktów Naftowych S.A., spółkę wykreśloną z rejestru handlowego z dniem 7.09.1999r.. Zanieczyszczone nieruchomości przekazano spółce O. w ramach restrukturyzacji sektora paliwowego w 1999r. już w stanie zanieczyszczonym. Wnioskodawca jest wieczystym użytkownikiem działki, z tego względu uznano, że jest uprawniony, aby w trybie art.12 ust.3 UwproPoś domagać się wpisania nieruchomości do rejestru gruntów zanieczyszczonych. Do wniosku dołączono m.in. dokumentację z wykonania badań zanieczyszczeń w rejonie stacji paliw przy ul.U. sporządzonych w 1997r. i w 2000r., dokumentację z badania próbek wody pobranych w rejonie stacji paliw przy ul.W. w 2002r., dokumentację z badań odnośnie zanieczyszczeń w rejonie stacji paliw przy ul.P., wykonanych w 1995r.. Akta zawierają także dokumentację geologiczną w aspekcie możliwości zanieczyszczenia wyrobami ropopochodnymi studni kopanej na działce stanowiącej własność J. M. przy ul.P.. Rozpoznając ten wniosek Prezydenta Miasta decyzją z [...].03.2005r. Nr [...] odrzucił wniesione zgłoszenie stwierdzenia przekroczenia standardów zanieczyszczenia ziemi przez inny podmiot, dotyczące enumeratywnie wskazanych działek położonych w R. przy ul.W., P. i U.. W podstawie prawnej powołano się na art.12 ust.4 UwprowPoś oraz art.104 ustawy z 14.06.1960r. kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednol. Dz.U. Nr 98 z 2000r., poz.1071 ze zm., zwany dalej k.p.a.). W uzasadnieniu obszernie przedstawiono stan faktyczny sprawy. Organ wskazywał, że spółka O. przejęła prawa i obowiązki poprzednika prawnego CPN S.A. wobec faktu połączenia się tych podmiotów. Połączenie to nastąpiło w trybie stosownych przepisów kodeksu handlowego, co prowadzić ma do wniosku, iż spółka przejmująca przejęła wszystkie prawa i obowiązku spółki przejmowanej doszło zatem do tzw. sukcesji uniwersalnej. Wyrażono pogląd, iż PKN O. przejął obowiązek rekultywacji zanieczyszczonych działek.