Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 24 padziernika 2007 r., sygn. II SA/Gl 459/07
Przepis zamieszczony w art. 37 ust. 4 zd. 2 u.g.n. nie jest zbędny, gdyż zawiera on normę o charakterze kompetencyjnym określającą organy właściwe do udzielenia zgody na bezprzetargowy tryb zawierania wskaznych w nim umów.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Ewa Krawczyk, Sędziowie Sędzia WSA Włodzimierz Kubik (spr.),, Sędzia WSA Rafał Wolnik, Protokolant Joanna Małachowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 października 2007 r. sprawy ze skargi Wojewody S. na uchwałę Rady Miejskiej w M. z dnia (...) r., nr (...) w przedmiocie zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu wydzierżawienia nieruchomości: stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały i orzeka, że nie podlega ona wykonaniu w całości.
Uzasadnienie
Rada Miasta M. w dniu [...] r. podjęła uchwałę Nr [...] w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu wydzierżawienia na okres [...] lat z przeznaczeniem pod działalność hotelarską zabudowanej nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Gminy M., położonej przy ulicy [...] w M. Uchwała ta została oparta na art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm. - dalej u.s.g.) w związku z art. 37 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm. dalej u.g.n.).
Wojewoda działając w trybie art. 93 ust. 1 u.s.g. skargą z dnia [...] r. wniósł o stwierdzenie nieważności opisanej uchwałą jako niezgodnej z art. 37 ust. 1 i ust. 4 u.g.n. Uzasadniając skargę wskazał, że zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a u.s.g. do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej, do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy. Ponieważ w chwili podejmowania przez Radę Miasta M. zaskarżonej uchwały nie obowiązywały na obszarze gminy zasady, o jakich mowa w przytoczonym przepisie, Prezydent Miasta musiał uzyskać zgodę Rady na wydzierżawienie przedmiotowej nieruchomości. Zawarcie jednak umowy dzierżawy, jak podkreślił Wojewoda, winno nastąpić w zgodzie z przepisami, a w szczególności art. 37 ust. 1 i ust. 4 u.g.n. Analiza art. 37 ust. 4 u.g.n. prowadzi zdaniem organu nadzoru do wniosku, że przepis ten należy interpretować nie tylko łącznie ze stosowanym odpowiednio art. 37 ust. 1 u.g.n., ale także z ust. 2 i ust. 3 tego artykułu. W związku z tym katalog przypadków, w których Rada może wyrazić zgodę na odstąpienie od obowiązkowego trybu zawierania umów wymienionych w art. 37 ust. 4 u.g.n. ma charakter zamknięty, oparty wyłącznie na odpowiednio stosowanym art. 37 ust. 3 u.g.n, albowiem w sytuacjach wymienionych w art. 37 ust. 2 tej ustawy zawarcie umowy z mocy ustawy następuje w trybie bezprzetargowym. Wyrażenie zatem zgody na odstąpienie od przetargowego trybu zawierania przedmiotowych umów możliwe jest jedynie w przypadkach wskazanych w art. 37 ust. 3 u.g.n. i to tylko wówczas, gdy o ich zawarcie nie ubiega się więcej podmiotów. Wojewoda zauważył także, że zamieszczenie w ustawie odrębnej regulacji dotyczącej trybu zawierania umów najmu, dzierżawy, a także użytkowania na czas dłuższy niż 3 lata, było niezbędne z punktu widzenia zabiegów legislacyjnych. Przepis art. 37 ust. 1 u,g.n. może być bowiem stosowany jedynie odpowiednio, a nie wprost, gdyż nie wszystkie przypadki ustawowe mogą w praktyce dotyczyć umów użytkowania, najmu czy dzierżawy. W przypadku zaskarżonej uchwały nie zachodziła zaś sytuacja dająca podstawę do wyrażenia zgody przez radę na odstąpienie od trybu przetargowego zawierania umowy dzierżawy. Nieruchomość wskazana w tej uchwale miała bowiem zostać wydzierżawiona na działalność hotelarską, a więc na cel nie wymieniony w art. 37 ust. 3 u.g.n. i z tej przyczyny należy uznać, że Rada Miasta M. nie była uprawniona do wyrażania zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu wydzierżawiania tej nieruchomości na okres [...] lat.