Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 6 września 2007 r., sygn. I SA/Go 127/07

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Grzęda Sędziowie Sędzia WSA Dariusz Skupień Sędzia WSA Joanna Wierchowicz (spr.) Protokolant sekr. sąd. Agnieszka Baczuń po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 września 2007 r. sprawy ze skargi "D" S.A. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2002 r. oddala skargę.

 

UZASADNIENIE

Zaskarżoną decyzją z [...] listopada 2006r. Nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta z dnia [...] sierpnia 2006r. Nr [...] odmawiające skarżącej spółce "D" SA z siedzibą stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2002r. w kwocie 143 298,80 zł.

W uzasadnieniu decyzji Samorządowe Kolegium Odwoławcze wskazało, iż pismem z dnia 3 stycznia 2003r. "D" SA złożyła organowi I instancji korektę deklaracji na podatek od nieruchomości za rok 2001 i 2002 , wskazując kwotę nadpłaconego podatku od nieruchomości za 2002r. w wysokości 143 298,80 zł. Skarżąca jako przyczyną powstania nadpłaty podała błędne zadeklarowanie w podstawie opodatkowania linii telekomunikacyjnych wchodzących w skład kanalizacji teletechnicznej, które wskazała w pozycji budowle. Linie te, zgodnie z opinią strony, nie są budowlami w rozumieniu przepisów regulujących podatek od nieruchomości ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U Nr 9, poz. 31 ze zm.) - przez co nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Zdaniem skarżącej do końca 2002r. zapis art. 3 ust. 1 pkt 2 wskazanej ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowił, że opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegały budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza lub leśna. Przepis ten nie definiował jednoznacznie pojęcia budowli w związku z czym należało zdaniem podatniczki pojęcie to definiować posługując się wykładnią językową zamiast, jak uczyniły to organy w toku rozpatrywania sprawy odwołując się do definicji budowli zawartej w Prawie budowlanym, wykładnią systemową. Organ I instancji uzasadniając swoje rozstrzygnięcie powołał się na uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2 lipca 2001 r., sygn. akt FPS 2/01, w której Sąd stwierdził, iż interpretowanie terminu budowla przez odwoływanie się jedynie do języka powszechnego, byłoby uzasadnione, gdyby termin ten nic funkcjonował w języku prawnym. Skoro pojęcie budowla znajduje się w ustawie - Prawo budowlane winno być stosowane także w odniesieniu do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych mimo, że przepisy tej ustawy wprost do Prawa budowlanego wówczas nie odsyłają. Zdaniem NSA język aktu prawnego ma pierwszeństwo przed językiem powszechnym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00