Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 28 lutego 2007 r., sygn. III SA/Wr 640/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jerzy Strzebińczyk (sprawozdawca) Sędziowie Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Asesor WSA Anetta Chołuj Protokolant Monika Mikołajczyk po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 28 lutego 2007 r. sprawy ze skargi Gminy J. G. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody D. z dnia 12 października 2006 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie określenia wysokości Nagrody Miasta J. G. I. uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze; określa, że zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze nie może być wykonane.

Uzasadnienie

1 UZASADNIENIE

Uchwałą z dnia 19 września 2006 r., Nr [...] Rada Miejska J. G. - powołując jako podstawę prawną swego aktu § 52 ust.1 pkt 2 Statutu Miasta J. G. w związku z Załącznikiem Nr 1 pkt 3 do uchwały tego samego organu Nr [...] z dnia 23 maja 2000 r. w sprawie trybu przyznawania nagród i honorowych tytułów Miasta J. G. - ustaliła wysokość Nagrody Miasta J. G. w 2006 r. w kwocie 6000 zł brutto (§ 1). Wykonanie tej uchwały powierzono Przewodniczącemu Rady Miejskiej (§ 2), wskazując jednocześnie, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia (§ 3).

W dniu 12 października 2006 r. Wojewoda D. - działając na mocy art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.) - wydał rozstrzygnięcie nadzorcze Nr [...], w którym stwierdził nieważność uchwały z dnia 19 września 2006 r. (Nr [...]).

Z uzasadnienia rozstrzygnięcia nadzorczego wynika, że w toku badania legalności uchwały organ nadzoru stwierdził, iż została ona podjęta z naruszeniem art. 2 i 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i § 142 ust. 2 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. z 2002 r., Nr 100, poz. 908). Wojewoda wywodził, że - w świetle art. 2 Konstytucji - Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej. Pochodną zasady demokratycznego państwa prawnego jest art. 7 ustawy zasadniczej, zgodnie z którym organy władzy publicznej działają w granicach i na podstawie prawa. Oznacza to, iż każde działanie organu władzy, w tym także rady gminy, musi mieć oparcie w obowiązującym prawie. Stosownie do art. 94 Konstytucji RP, akty prawa miejscowego podejmowane są w oparciu o wyraźne upoważnienie ustawowe. Podejmując akty prawa miejscowego na podstawie normy ustawowej, organ stanowiący musi ściśle uwzględniać wytyczne zawarte w upoważnieniu. Naczelną zasadą prawa administracyjnego jest zakaz domniemania kompetencji. Działania zatem jednostek samorządu terytorialnego muszą być oparte na podstawie prawnej, przy czym zakres tych działań i kompetencji organów jednostek samorządowych wyznaczają ustawy. Kompetencja jednostki samorządu terytorialnego do podjęcia uchwały w zakresie danej regulacji winna przy tym wyraźnie wynikać z przepisu rangi ustawowej. Nie może być domniemywana ani wywodzona z norm o ogólnym charakterze, nie przewidujących wprost upoważnień do działania. Brak jest tymczasem przepisu ustawy upoważniającego radę gminy do przyznawania nagród pieniężnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00