Orzeczenie
Wyrok WSA w Lublinie z dnia 25 lutego 2005 r., sygn. III SA/Lu 48/05
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Czaja /spr./, Sędziowie Asesor WSA Małgorzata Fita,, Sędzia NSA Maria Wieczorek, Protokolant Ewa Lachowska, po rozpoznaniu w dniu 25 lutego 2005r. sprawy ze skargi Wójta Gminy na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia [...] grudnia 2004r. Nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia Wójta Gminy w sprawie odwołania ze stanowiska dyrektora szkoły oddala skargę.
Uzasadnienie
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] nr [...], wydanym na podstawie przepisu art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.), Wojewoda stwierdził nieważność zarządzenia nr [...] Wójta Gminy z dnia [...] listopada 2004 r. w sprawie odwołania Izabelli Małkowskiej ze stanowiska dyrektora Szkoły Podstawowej w Z.
Zarządzenie to, jako przyczynę odwołania dyrektora szkoły wskazywało: brak zatwierdzonego projektu organizacyjnego szkoły na rok 2004/2005 w projekcie z nieuzasadnionych przyczyn (dyrektor szkoły) postawiła w stan nieczynny nauczyciela, czym naraziła Gminę na straty finansowe.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia nadzorczego organ nadzoru stwierdził, że powyższe zarządzenie zostało wydane z naruszeniem przepisu art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r., Nr 67, poz. 329, ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, organ, który powierzył stanowisko kierownicze w szkole, w przypadkach szczególnie uzasadnionych, po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty, może odwołać nauczyciela z tego stanowiska w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia. Decyzja taka oparta jest na uznaniu organu, jest ono jednak uzależnione od wystąpienia "szczególnie uzasadnionych przypadków". Jest to pojęcie niedookreślone, które podlega kontroli wojewody i sądów administracyjnych. Pojęcie to powinno być rozumiane wąsko i oznaczać sytuacje, w których nie jest możliwe pełnienie przez nauczyciela funkcji kierowniczej i zachodzi konieczność natychmiastowego przerwania jego czynności z uwagi na zagrożenie dla interesu publicznego. Musi być ono na tyle istotne, że nie pozwala na dalsze wykonywanie obowiązku przez daną osobę.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right