Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 17 kwietnia 2019 r., sygn. II SA/Rz 208/19
Transport; Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SNSA Małgorzata Wolska Sędziowie WSA Elżbieta Mazur - Selwa WSA Magdalena Józefczyk /spr./ Protokolant specjalista Anna Mazurek - Ferenc po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 kwietnia 2019 r. sprawy ze skargi Wojewody na uchwałę Rady Miejskiej w B. z dnia [...] września 2018 r. nr [...] w przedmiocie zawarcia porozumienia międzygminnego z Gminą Miasto w zakresie lokalnego transportu zbiorowego -skargę oddala-
Uzasadnienie
Uchwałą z dnia 13 września 2018 r. nr LVII.762.2018, Rada Miejska w Boguchwale wyraziła zgodę na zawarcie porozumienia międzygminnego z Gminą Miasto Rzeszów w zakresie lokalnego transportu zbiorowego.
W podstawie prawnej uchwały wskazano art. 7 ust. 1 pkt 4, art. 18 ust. 2 pkt 12 oraz art. 74 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019 r., poz. 506) - dalej: "u.s.g.".
Rada Miejska w Boguchwale ww. uchwałą wyraziła zgodę na zawarcie porozumienia międzygminnego z Gminą Miasto Rzeszów w sprawie przejęcia realizacji zadania publicznego polegającego na wykonywaniu lokalnego transportu zbiorowego na terenie Gminy Boguchwała (§ 1 ust. 1 uchwały), na trasach Rzeszów - Boguchwała, Rzeszów - Mogielnica oraz Rzeszów - Zarzecze przez Lutoryż, z możliwością rozszerzenia na teren całej gminy (§ 1 ust. 2 uchwały). Porozumienie zawarto na czas określony do 31 grudnia 2021 r. (§ 1 ust. 3 uchwały), zaś wykonanie uchwały powierzono Burmistrzowi Boguchwały (§ 3 uchwały).
W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, Wojewoda wniósł o stwierdzenie nieważności opisanej wyżej uchwały Rady Miejskiej w Boguchwale w całości.
Zdaniem Wojewody, zaskarżona uchwała w sposób istotny narusza przepis art. 64 ust. 3 u.s.g., gdyż w dacie jej podjęcia Gmina Boguchwała pozostawała członkiem Związku Gmin "A.", realizującego ogół zadań związanych z transportem lokalnym na terenie gmin będących członkami Związku. Jak wynika z brzmienia § 7 ust. 1 i 2 statutu Związku (Dz. Urz. Woj. Podk. Z 2009 r. Nr 8, poz. 190 z późn,. zm.), Związek wykonuje zadania publiczne obejmujące ogół spraw dotyczących lokalnego transportu zbiorowego. W szczególności do zadań Związku należy m.in. realizowanie zadań za pomocą A. S.A. w zakresie zapewnienia funkcjonowania pasażerskiej komunikacji zbiorowej na obszarach gmin objętych działaniem Związku oraz koordynowania rozkładów jazdy linii przebiegających przez obszar gmin - członków Związku. Zgodnie zaś z art. 64 ust. 3 u.s.g., prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu Związku. W ocenie skarżącego, z przepisu tego wynika, że z chwilą ogłoszenia statutu związku w dzienniku urzędowym województwa zadania publiczne gmin stają się zadaniami związku międzygminnego. Gmina, która przekazała zadanie związkowi nie może zaś wykonywać tego zadania w takim zakresie, w jakim realizuje je związek. Przedmiotowe zadania ponownie wracają w gestię gminy dopiero z chwilą wystąpienia ze związku międzygminnego lub jego wyrejestrowania. W świetle powyższego, Rada Miejska w Boguchwale nie miała podstaw, aby raz przekazanymi zadaniami ponownie dysponować, przekazując je w drodze porozumienia Gminie Miastu Rzeszów.