Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 20 października 2005 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Zjednoczonemu Królestwu Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. - Sprawa C-6/04., sygn. C-6/04
Sprawa C‑6/04
Komisja Wspólnot Europejskich
przeciwko
Zjednoczonemu Królestwu Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej
Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego - Dyrektywa 92/43/EWG - Ochrona siedlisk przyrodniczych - Dzika fauna i flora
Opinia rzecznika generalnego J. Kokott przedstawiona w dniu 9 czerwca 2005 r. I ‑ 0000
Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 20 października 2005 r. I ‑ 0000
Streszczenie wyroku
1. Środowisko naturalne - Ochrona siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory - Dyrektywa 92/43 - Transpozycja bez podjęcia czynności legislacyjnych - Granice - Zarządzanie wspólnym dziedzictwem - Konieczność dokonania dokładnej transpozycji przez państwa członkowskie
(art. 249 akapit trzeci WE; dyrektywa Rady 92/43, art. 11, 12 ust. 4 i art. 14 ust. 2)
2. Środowisko naturalne - Ochrona siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory - Dyrektywa 92/43 - Specjalne obszary ochrony - Obowiązek unikania pogorszenia stanu siedlisk naturalnych i siedlisk gatunków - Zakres
(dyrektywa Rady 92/43, art. 6 ust. 2)
3. Środowisko naturalne - Ochrona siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory - Dyrektywa 92/43 - Specjalne obszary ochrony - Zobowiązania państw członkowskich - Ocena skutków przedsięwzięcia dla danego terenu - Powstanie obowiązku przeprowadzenia oceny
(dyrektywa Rady 92/43, art. 6 ust. 3)
4. Środowisko naturalne - Ochrona siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory - Dyrektywa 92/43 - Ochrona gatunków - Odstępstwa - Ścisła wykładnia - Odstępstwa niezgodne z dyrektywą - Naruszenie przepisów dotyczących zarówno środków ochrony gatunków określonych w art. 12 i 13 dyrektywy, jak i odstępstw przewidzianych w jej art. 16
(dyrektywa Rady 92/43, art. 12, 13 i 16)
1. Transpozycja dyrektywy do prawa wewnętrznego nie wymaga w sposób konieczny, aby jej treść została formalnie i dosłownie przejęta przez wyraźny, szczególny przepis prawa i w zależności od treści dyrektywy wystarczyć mogą ogólne ramy prawne, pod warunkiem że zapewni to rzeczywiście pełne stosowanie dyrektywy w sposób wystarczająco jasny i precyzyjny. W tym względzie należy w każdym przypadku określić charakter przepisu przewidzianego w dyrektywie, którego dotyczy skarga o stwierdzenie uchybienia zobowiązaniom państwa, w celu ustalenia zakresu obowiązku transpozycji ciążącego na państwach członkowskich.