Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 16 września 2004 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Królestwu Hiszpanii. - Sprawa C-227/01., sygn. C-227/01

Sprawa C-227/01

Komisja Wspólnot Europejskich

przeciwko

Królestwu Hiszpanii

 

Uchybienie zobowiązaniom Państwa Członkowskiego - Dyrektywa 85/337/EWG - Ocena skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne - Niewłaściwe zastosowanie - Projekt linii kolejowej Walencja-Tarragona, odcinek Las Palmas-Oropesa

Streszczenie wyroku

1.        Prawo wspólnotowe - Wykładnia - Teksty wielojęzyczne - Jednolita wykładnia - Rozbieżności pomiędzy różnymi wersjami językowymi - Logika i cele spornej regulacji jako podstawa odniesienia

2.        Środowisko naturalne - Ocena skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia na środowisko naturalne - Dyrektywa 85/337 - Zakres stosowania - Podwojenie już istniejącej linii kolejowej pociągające za sobą nową trasę - Zaliczenie

(dyrektywa Rady 85/337, załącznik I, pkt 7 i załącznik II, pkt 12)

3.        Skarga o stwierdzenie uchybienia zobowiązaniom Państwa Członkowskiego - Charakter obiektywny - Wzięcie pod uwagę niewłaściwej wykładni tekstu aktu wspólnotowego - Wyłączenie

(art. 226 WE)

4.        Środowisko naturalne - Ocena skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia na środowisko naturalne - Dyrektywa 85/337 - Możliwość stosowania - Właściwe kryterium

(dyrektywa Rady 85/337)

1.        Konieczność jednolitej wykładni prawa wspólnotowego w przypadku rozbieżności pomiędzy różnymi wersjami językowymi przepisu wymaga, aby był on interpretowany zgodnie z logiką i celem regulacji, której część stanowi.

(por. pkt 45)

        Przedsięwzięcie takie jak podwojenie już istniejącej linii kolejowej może mieć znaczący wpływ na środowisko w rozumieniu dyrektywy 85/337 w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne, ponieważ może trwale oddziaływać na przykład na faunę i florę, strukturę gleby lub nawet na krajobraz, jak również w szczególności wywierać istotne skutki co do hałasu, zatem wchodzi w zakres zastosowania niniejszej dyrektywy. Zatem przedsięwzięcie tego rodzaju nie może być postrzegane jako zwykła zmiana wcześniejszego projektu w rozumieniu pkt 12 załącznika II do dyrektywy 85/337, lecz jest objęte pkt 7 załącznika I tej dyrektywy, w którym wymienione są przedsięwzięcia poddane obowiązkowi dokonania oceny wpływu na środowisko.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00