Powołanie członka komisji konkursowej przez Radę Rodziców a bezstronność postępowania konkursowego - Wyrok NSA z dnia 18 lipca 2023 r., sygn. III OSK 659/22
Wątpliwości co do bezstronności członków komisji konkursowej muszą być zgłaszane i udowodnione w toku postępowania konkursowego, a nie po jego zakończeniu. Brak uzasadnienia zarządzenia zatwierdzającego konkurs, przy braku stwierdzonych nieprawidłowości wpływających na wynik konkursu, nie uzasadnia stwierdzenia nieważności takiego zarządzenia.
Oświata
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Masternak – Kubiak Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk po rozpoznaniu w dniu 18 lipca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 19 października 2021 r. sygn. akt III SA/Lu 477/21 w sprawie ze skargi A. A.. na zarządzenie Prezydenta Miasta Biała Podlaska z dnia 14 czerwca 2021 r. nr 110/21 w przedmiocie zatwierdzenia konkursu na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół w Białej Podlaskiej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 19 października 2021 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie (sygn. akt III SA/Lu 477/21) oddalił skargę A. A. na zarządzenie nr 110/21 Prezydenta Miasta Biała Podlaska z 14 czerwca 2021 r. w przedmiocie zatwierdzenia konkursu na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół w Białej Podlaskiej.
W uzasadnieniu powyższego wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, że w skardze na powyższe zarządzenie skarżąca podniosła, że organ nie mógł powołać na członka komisji konkursowej do przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora szkoły, jako przedstawiciela Rady Rodziców, podległego sobie pracownika Urzędu Miasta, gdyż zyskał w ten sposób nieformalnie, dodatkowo jednego przedstawiciela w tejże komisji. B. B. pominęła w swoim oświadczeniu, składanym w ramach prac komisji, okoliczność podporządkowania służbowego Prezydentowi, co powoduje, że wątpliwości co do jej bezstronności są bezsporne, a w konsekwencji wybór tego członka i jego udział w pracach komisji stanowią nieprawidłowość, która miała wpływ na wynik konkursu. W takiej sytuacji zastosowanie powinien znaleźć art. 24 § 1 K.p.a. Nadto skarżąca wskazała na inne nieprawidłowości, jak brak kworum przy wyborze do komisji konkursowej przedstawicieli Rady Rodziców, czy utworzenie komisji w sposób niezgodny z wewnętrznymi regulacjami. W ocenie skarżącej posiada ona interes prawny do złożenia skargi w sprawie, gdyż złożyła ofertę w związku z ogłoszeniem konkursu na stanowisko dyrektora szkoły i w tym konkursie uczestniczyła. Ponadto wskazała, że w aktach sprawy nie ma uchwały Rady Rodziców o wyborze jej przedstawicieli do komisji konkursowej, nie ma regulaminu Rady Rodziców a w protokole z posiedzenia komisji konkursowej nie zawarto szczegółowych treści rozmów z kandydatami. Brak należytego utrwalenia przebiegu prac komisji uniemożliwia weryfikację prawidłowości i słuszności podjętej przez komisję decyzji. Zwróciła także uwagę, że zaskarżone zarządzenie w ogóle nie zawiera uzasadnienia.