Postanowienie NSA z dnia 29 lutego 2024 r., sygn. III OSK 40/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk po rozpoznaniu w dniu 29 lutego 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej E. S. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 29 września 2023 r. sygn. akt II SA/Sz 604/23 odrzucającego skargę E. S. na uchwałę Rady Miejskiej w P. Nr LXVI/383/23 z dnia 13 kwietnia 2023 r. w przedmiocie włączenia Przedszkola Gminnego w P. w skład Zespołu Szkół Publicznych w P. postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie postanowieniem z 29 września 2023 r. sygn. akt II SA/Sz 604/23, na podstawie art. 58 § 1 pkt 5a ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej zwanej p.p.s.a.) odrzucił skargę E. S. na uchwałę Rady Miejskiej w P. nr LXVI/383/23 z 13 kwietnia 2023 r. w przedmiocie włączenia Przedszkola Gminnego w P. w skład Zespołu Szkół Publicznych w P.
W uzasadnieniu postanowienia Sąd wskazał, że skarga podlegała odrzuceniu z uwagi na niewykazanie naruszenia interesu prawnego. Sąd podkreślił, że skarga wnoszona na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40) dalej zwanej "u.s.g." nie ma charakteru skargi powszechnej. W ocenie Sądu I instancji zaskarżona uchwała nie odbiera, ani nie ogranicza przysługujących skarżącej uprawnień. Co prawda na mocy ww. uchwały skarżąca mogła utracić status dyrektora wskazanego przedszkola gminnego, niemniej aktualna sytuacja skarżącej wynika z innych aktów i czynności organów gminy. Zdaniem WSA w Szczecinie podnoszone przez skarżącą argumenty mogą świadczyć o istnieniu po jej stronie wyłącznie interesu faktycznego.