Orzeczenie
Postanowienie NSA z dnia 23 lutego 2023 r., sygn. III OW 187/22
Spór kompetencyjny/Spór o właściwość
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Sędzia del. WSA Beata Jezielska po rozpoznaniu w dniu 23 lutego 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Dowódcy [...] w N. o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Dowódcą [...] w N. a Prezydentem Miasta Stołecznego Warszawy w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpatrzenia wniosku A.R. z dnia 12 października 2022 r. w sprawie ustalenia i wypłaty świadczenia rekompensującego utracone wynagrodzenie dla żołnierza, który odbył ćwiczenia wojskowe w 2022 r. postanawia: wskazać Dowódcę [...] w N. jako organ właściwy w sprawie.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 27 października 2022 r. Dowódca [...] w N. (dalej jako dowódca jednostki wojskowej) zwrócił się do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy nim a Prezydentem Miasta Stołecznego Warszawy (dalej jako organ samorządu terytorialnego) w przedmiocie rozpatrzenia wniosku A.R. z dnia 12 października 2022 r. w sprawie ustalenia i wypłaty należnego świadczenia rekompensującego utracone wynagrodzenie dla żołnierza, który odbył ćwiczenia wojskowe w 2022 r.
W uzasadnieniu wniosku o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego dowódca jednostki wojskowej wskazał, że w dniu 12 października 2022 r. do organu samorządu terytorialnego wpłynął wniosek A.R. o ustalenie i wypłatę należnego świadczenia rekompensującego żołnierzom rezerwy z tytułu odbycia ćwiczeń wojskowych w dniach 7-14 września 2022 r. Do w/w wniosku załączono zaświadczenie o odbyciu ćwiczeń wojskowych oraz zaświadczenia o wysokości dziennego utraconego wynagrodzenia. Organ samorządu terytorialnego stwierdził, że to dowódca jednostki wojskowej, w której żołnierz odbywał ćwiczenia jest organem właściwym do ustalenia i wypłaty świadczenia rekompensującego zgodnie z treścią art. 312 ustawy z 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny. Wypłata rekompensat na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów tj. rozporządzenia Rady Ministrów z 25 sierpnia 2015 r., nie jest już możliwa ze względu na uchylenie tego aktu z dniem wejścia w życie ustawy o obronie Ojczyzny. Ustawa ta w art. 821 ust. 1 i 2 zachowała moc wiążącą części aktów wykonawczych do ustawy derogowanej, aczkolwiek nie uczyniła tego w stosunku do w/w rozporządzenia Rady Ministrów, należy zatem uznać, że wolą ustawodawcy była utrata mocy przez ten akt. Organ samorządu terytorialnego podkreślił również, że w dniu 20 maja 2022 r. Minister Obrony Narodowej na podstawie delegacji z art. 312 ust. 11 ustawy o obronie Ojczyzny wydał rozporządzenie w sprawie świadczenia pieniężnego dla żołnierzy pełniących terytorialną służbę wojskową, żołnierzy aktywnej rezerwy i żołnierzy pasywnej rezerwy, a zgodnie z art. 800 ustawy o obronie Ojczyzny akt ten ma zastosowanie do żołnierzy rezerwy w rozumieniu ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP. W odniesieniu do art. 801 ust. 3 organ stwierdził, że przepis zachował stosowanie regulacji dotychczasowych jedynie do ćwiczeń wojskowych odbywanych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie oraz ćwiczeń zaplanowanych na rok 2022, zatem nie odnosi się do kwestii ustalania i wypłacania świadczenia pieniężnego rekompensującego utracone wynagrodzenie. W związku z powyższym w dniu 9 września 2022 r. organ samorządu terytorialnego na podstawie z art. 65 § 1 K.p.a., przekazał wniosek do dowódcy jednostki wojskowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right