Orzeczenie
Postanowienie NSA z dnia 23 lutego 2023 r., sygn. III OW 186/22
Spór kompetencyjny/Spór o właściwość
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Sędzia del. WSA Beata Jezielska po rozpoznaniu w dniu 23 lutego 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Dowódcy [...] w N. o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Dowódcą [...] w N. a Burmistrzem Gminy Brwinów w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpatrzenia wniosku P.P. z dnia 15 września 2022 r. w sprawie ustalenia i wypłaty świadczenia rekompensującego utracone wynagrodzenie dla żołnierza, który odbył ćwiczenia wojskowe w 2022 r. postanawia: wskazać Dowódcę [...] w N. jako organ właściwy w sprawie.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 20 października 2022 r. Dowódca [...] w N. (dalej jako dowódca jednostki wojskowej) zwrócił się do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy nim a Burmistrzem Gminy Brwinów (dalej jako organ samorządu terytorialnego) w przedmiocie rozpatrzenia wniosku P.P. z dnia 15 września 2022 r. w sprawie ustalenia i wypłaty należnego świadczenia rekompensującego utracone wynagrodzenie dla żołnierza, który odbył ćwiczenia wojskowe w 2022 r.
W uzasadnieniu wniosku o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego dowódca jednostki wojskowej wskazał, że w dniu 22 września 2022 r. do organu samorządu terytorialnego wpłynął wniosek P.P. o ustalenie i wypłatę należnego świadczenia rekompensującego żołnierzom rezerwy z tytułu odbycia ćwiczeń wojskowych w dniach 5-14 września 2022 r. Do w/w wniosku załączono zaświadczenie o odbyciu ćwiczeń wojskowych. Organ samorządu terytorialnego stwierdził, że to dowódca jednostki wojskowej, w której żołnierz odbywał ćwiczenia jest organem właściwym do ustalenia i wypłaty świadczenia rekompensującego w związku z powyższym w dniu 19 września 2022 r. na podstawie z art. 65 § 1 K.p.a., przekazał wniosek żołnierza do dowódcy jednostki wojskowej. Dowódca wyjaśnił, że ustawa o obronie Ojczyzny oraz wydane na jej podstawie rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z 20 maja 2022 r. zastąpiło wcześniejszą regulację tj. ustawę o powszechnym obowiązku obrony RP i wydane na jej podstawie rozporządzenie Rady Ministrów z 25 sierpnia 2015 r. Zgodnie z brzmieniem art. 312 aktualnie obowiązującej ustawy świadczenie rekompensujące powinno być wypłacane przez dowódcę jednostki wojskowej, jednakże na podstawie regulacji przepisu przejściowego art. 801 ust. 3 "do ćwiczeń wojskowych z udziałem żołnierzy rezerwy zaplanowanych na rok 2022 stosuje się przepisy dotychczasowe". Należy zatem uznać, że przepis art. 801 ust. 3 stanowi lex specialis względem art. 312 ustawy o obronie Ojczyzny, a tym samym do określenia organu właściwego w niniejszej sprawie trzeba posłużyć się art. 119a ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP oraz przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z 25 sierpnia 2015 r., zgodnie z którymi do ustalenia i wypłaty świadczenia rekompensującego zobowiązany jest organ samorządu terytorialnego. Dowódca jednostki wojskowej podkreślił również, że ustawodawca posłużył się w art. 801 ust. 3 ustawy o obronie Ojczyzny sformułowaniem "ćwiczeń wojskowych" bez doprecyzowania, co zawiera się w zakresie tego pojęcia, należy zatem uznać, że odnosi się do wszystkich kwestii związanych z ćwiczeniami wojskowymi. Ustawodawca nie określił również terminu, do którego ćwiczenia te musiały być zaplanowane aby stosować do nich regulację art. 801 ust. 3 ustawy, zatem powinno się przyjąć że datą tą jest dzień wejścia w życie ustawy o obronie Ojczyzny tj. 23 kwietnia 2022 r.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right