Wyrok NSA z dnia 15 lipca 2022 r., sygn. III OSK 2804/21
Desygnowanie swoich przedstawicieli do komisji konkursowej jest uprawnieniem podmiotów wskazanych w art. 63 ust. 14 pkt 2 P.o. Jeśli dany podmiot dobrowolnie rezygnuje ze swojego uprawnienia w postaci udziału w organie mającym wpływ na kształtowanie składu osobowego kierownictwa szkoły, a jednocześnie organ prowadzący szkołę, odpowiedzialny za skład komisji konkursowej, nie ma władczych środków oddziaływania na podmiot uprawniony do wyłonienia swoich przedstawicieli, to nie można uznać, że komisja konkursowa wyłoniona bez udziału przedstawicieli uprawnionych podmiotów istotnie narusza art. 63 ust. 14 pkt 2 P.o. Owszem, skład komisji w ten sposób wyłonionej jest sprzeczny z gramatyczną treścią przepisu, ale jego funkcjonalna wykładnia (nawet bez konieczności odwoływania się do postulatów de lege ferenda) powinna prowadzić do wniosku, że organ prowadzący szkołę nie może zostać pozbawiony swoich kompetencji do wyłonienia komisji konkursowej, z powodu okoliczności, na które nie ma żadnego wpływu.
Oświata
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędziowie Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Sędzia del. WSA Dariusz Chaciński (spr.) po rozpoznaniu w dniu 15 lipca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 22 stycznia 2020 r. sygn. akt II SA/Sz 1002/19 w sprawie ze skargi Gminy [...] na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] września 2019 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia w sprawie powołania Komisji Konkursowej do wyłonienia kandydata na stanowisko dyrektora Szkoły Podstawowej w [...] oraz wyznaczenia przewodniczącego Komisji Konkursowej oddala skargę kasacyjną.