Wyrok NSA z dnia 24 sierpnia 2022 r., sygn. III FSK 680/22
Z art. 240 § 1 pkt 5 O.p. wynika, że dla wznawiania postępowania i ewentualnego uchylenia decyzji ostatecznej na podstawie nowych okoliczności faktycznych lub nowych dowodów, kluczowe jest, aby te okoliczności lub dowody były nieznane organowi wydającemu decyzję, a nie podatnikowi. Przepis kładzie nacisk na stan niewiedzy organu, a nie podatnika.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Stachurski, Sędzia NSA Jolanta Sokołowska, Sędzia WSA (del.) Bogusław Woźniak (sprawozdawca), po rozpoznaniu w dniu 24 sierpnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej J.P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 15 lutego 2022 r. sygn. akt I SA/Bd 875/21 w sprawie ze skargi J.P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu z dnia 8 listopada 2021 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2019 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości; 2) uchyla zaskarżoną decyzję oraz decyzję Prezydenta Miasta T. z 24 czerwca 2021 r., nr [...] 3) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu na rzecz J.P. kwotę 760 (słownie: siedemset sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 15 lutego 2022 r., sygn. akt I SA/Bd 875/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy oddalił skargę J.P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu z 8 listopada 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji ostatecznej po wznowieniu postępowania w zakresie podatku od nieruchomości za 2019 r. Jako podstawę prawną orzeczenia Sąd I instancji wskazał art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.) - dalej jako: "P.p.s.a."
Sąd I instancji przedstawił następujący stan sprawy.
J.P. złożył wniosek o skorygowanie decyzji podatkowych za lata 2015-2020 dotyczących nieruchomości położonej w T. przy ul. P. [...]-[...], w którym poinformował, że nieruchomość ta wpisana jest do statusu zakładu pracy chronionej już od 1995 r., a więc podlegała zwolnieniu od podatku od nieruchomości również w latach 2015-2020, w których to podatek był uiszczany przez pomyłkę. Do pisma załączono decyzję Wojewody K. z dnia 10 stycznia 2012 r. (doręczoną w dniu 11 stycznia 2012 r.) zmieniającą decyzję pełnomocnika ds. Osób Niepełnosprawnych z dnia 17 stycznia 1995 r., w której zapisano, że podatnik prowadzący także działalność przy ul. P. [...]-[...] spełnia warunki określone dla zakładów pracy chronionej.