Wyrok NSA z dnia 9 września 2021 r., sygn. III OSK 2403/21
Użyte w art. 66 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe pojęcie "szczególnie uzasadnionych przypadków" winno być rozumiane wąsko i oznaczać takie sytuacje, w których nie jest możliwe spełnianie przez nauczyciela funkcji kierowniczej, a konieczność natychmiastowego przerwania jego czynności zachodzi z uwagi na zagrożenie dla interesu publicznego i dalszego funkcjonowania szkoły. Zagrożenie to musi być przy tym na tyle istotne, iż nie pozwala na dalsze wykonywanie obowiązków przez daną osobę. Podstawą odwołania dyrektora określoną w tym przepisie nie mogą być przypadki zwyczajne, typowe - bazujące na negatywnej ocenie pracy czy wykonania bieżących zadań nauczyciela - dyrektora szkoły. Stwierdzone zaniedbania w zakresie gospodarki finansowej szkoły, czy organizacji jej pracy nie stanowią szczególnie uzasadnionych powodów odwołania osoby z funkcji dyrektora szkoły w tym trybie.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie: sędzia NSA Rafał Stasikowski (spr.) sędzia del. WSA Dariusz Chaciński po rozpoznaniu w dniu 9 września 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Wójta Gminy O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 października 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 1579/19 w sprawie ze skargi Wójta Gminy O. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody M. z dnia [..] maja 2019 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia Wójta Gminy O. 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Wójta Gminy O.na rzecz Wojewody M. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 24 października 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 1579/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Wójta Gminy O. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody M. z dnia [...] maja 2019 r. w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia Wójta Gminy O.