Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 24 października 2019 r., sygn. I FSK 1439/17

Fakt, że w świetle art. 86 ust. 2a u.p.t.u. do podatnika należy wybór stosowanego sposobu obliczenia proporcji, nie wyklucza, aby organ dostarczył temu podatnikowi wskazówek umożliwiających mu wybór takiego sposobu, który spełniać będzie warunki z art. 86 ust. 2b u.p.t.u., a tym samym będzie najbardziej odpowiadał specyfice prowadzonej przez podatnika działalności i dokonywanych nabyć.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia NSA Hieronim Sęk, Sędzia WSA del. Bożena Dziełak (sprawozdawca), Protokolant Katarzyna Nowik, po rozpoznaniu w dniu 24 października 2019 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Szefa Krajowej Administracji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 19 maja 2017 r., sygn. akt I SA/Lu 268/17 w sprawie ze skargi Gminy L. na postanowienie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 17 stycznia 2017 r., nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na rzecz Gminy L. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Zaskarżonym wyrokiem z 19 maja 2017 r. sygn. akt I SA/Lu 268/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie ("WSA") uchylił skierowane do Skarżącej - Gminy L. ("Gmina"), postanowienie Ministra Rozwoju i Finansów z 17 stycznia 2017 r. oraz poprzedzające je postanowienie tego organu z 21 grudnia 2016 r., odmawiające wszczęcia postępowania na wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług.

2. WSA przedstawił następujący stan faktyczny sprawy.

2.1. Gmina złożyła wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, w którym podała, że część powierzonych zadań realizuje poprzez jednostki organizacyjne, w tym zadania wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych, które traktuje jako objęte zakresem ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, ze zm.) - dalej "u.p.t.u.". W ramach tych zadań osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej przekazywane są środki przeznaczone na realizację zadań jednostki samorządu terytorialnego. Ponadto, działając na podstawie art. 90 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2015 r., poz. 2156 ze zm.), Gmina ze swego budżetu przekazuje dotacje osobom fizycznym i prawnym prowadzącym przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00