Wyrok NSA z dnia 18 lipca 2019 r., sygn. I FSK 449/19
Podatek od towarów i usług
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Izabela Najda-Ossowska (sprawozdawca), Sędzia NSA Roman Wiatrowski, Sędzia WSA del. Dominik Mączyński, Protokolant Katarzyna Łysiak, po rozpoznaniu w dniu 18 lipca 2019 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 28 listopada 2018 r., sygn. akt I SA/Op 308/18 w sprawie ze skargi Gminy G. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 lipca 2018 r., nr 0112-KDIL4.4012.190.2018.2.TKU w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) oddala skargę, 3) zasądza od Gminy G. na rzecz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej kwotę 580 (słownie: pięćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd przebieg postępowania przed organami:
1.1. Skarga kasacyjna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dotyczy wyroku z 28 listopada 2018 r., którym Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu, na podstawie art. 146 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm., dalej: P.p.s.a.) uchylił zaskarżoną przez Gminę G. (skarżąca/Gmina) interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 lipca 2018 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.
1.2. Przedstawiając stan sprawy Sąd podał, że skarżąca we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego wskazała, że jako zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej: VAT) jest właścicielem budynku w G., w którym w latach 2013 - 2016 zrealizowała inwestycję pn. "Przebudowa, rozbudowa i zmiana sposobu użytkowania części budynku byłego szpitala na budynek opieki społecznej". Gmina może również ponosić wydatki związane z tym budynkiem w przyszłości (zarówno inwestycyjne, jak i bieżące). Budynek wykorzystywany jest w części na potrzeby zadań Gminy z zakresu opieki społecznej, bowiem część budynku zajmowana jest na potrzeby prowadzenia Ośrodka Pomocy Społecznej (dalej: OPS), będącego jednostką budżetową Gminy. Pozostała część budynku od roku 2004 jest odpłatnie udostępniana na rzecz podmiotu zewnętrznego, na podstawie umowy cywilnoprawnej, na prowadzenie działalności w zakresie opieki medycznej. Budynek nie jest wynajmowany na cele mieszkalne. Przedmiotem dzierżawy jest 414 m² powierzchni budynku, co stanowi ok. 41,3% powierzchni całego budynku. W budynku nie ma pomieszczeń wspólnych, które wykorzystywane byłyby zarówno przez OPS, jak i podmiot zewnętrzny, na rzecz którego odpłatnie udostępniana jest część budynku. Część, w której znajduje się OPS posiada osobne wejście, które służy tylko i wyłącznie dla celów OPS. Również część budynku przeznaczona na dzierżawę na rzecz podmiotu trzeciego posiada oddzielne wejście, którym nie można dostać się do części budynku zajmowanego przez OPS.