Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 20 listopada 2018 r., sygn. I OSK 93/17

Stopnie i tytuły naukowe

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) sędzia NSA Marek Stojanowski sędzia del. WSA Przemysław Szustakiewicz Protokolant sekretarz sądowy Olga Grzelak po rozpoznaniu w dniu 20 listopada 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 października 2016 r. sygn. akt II SA/Wa 909/16 w sprawie ze skargi J. T. na postanowienie Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów z dnia [...] marca 2016 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 26 października 2016 r., II SA/Wa 909/16 uchylił postanowienie Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów z [...] marca 2016 r., nr [...] i utrzymane nim w mocy postanowienie z [...] lutego 2016 r. w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania. W uzasadnieniu Sąd podniósł, że istota sprawy sprowadzała się do oceny, czy organ ocenił zasadność wszczęcia postępowania przez pryzmat wszystkich podstaw prawnych wyszczególnionych przez stronę we wniosku z 22 lipca 2015 r. Badając możliwość podjęcia żądanego przez stronę postępowania na organie ciążył bowiem obowiązek całościowej oceny wniosku inicjującego postępowanie, i odniesienie się do wszystkich podstaw prawnych i wszystkich przesłanek wskazanych przez stronę na uzasadnienie zgłoszonego żądania.

Tymczasem, organ nie podołał ciążącemu na nim obowiązkowi pełnego zbadania wniosku inicjującego sprawę. W skarżonym postanowieniu organ odniósł się jedynie do materii odmowy wszczęcia postępowania w trybie wznowieniowym i trybie nieważnościowym. W tym zakresie poprawnie wyjaśnił, że kwestie te były już przedmiotem oceny zarówno organu, jak i sądów administracyjnych obu instancji. O braku podstaw do wznowienia kwestionowanego rozstrzygnięcia przesądził bowiem Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku I OSK 2774/14, zaś o braku podstaw do stwierdzenia nieważności przesądził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku II SA/Wa 494/10. Trafnie też organ zauważył, że problematyka ta była już przedmiotem badania sądów administracyjnych przy okazji rozstrzygania w sprawie skargi na decyzję z [...] grudnia 2005 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00