Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 15 lutego 2018 r., sygn. I GSK 130/16

Podatek akcyzowy

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Borowicz Sędzia NSA Dariusz Dudra sędzia del. WSA Stefan Kowalczyk (spr.) Protokolant Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 15 lutego 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 4 listopada 2015 r. sygn. akt I SA/Bd 736/15 w sprawie ze skargi P. B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w T. z dnia [...] czerwca 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od P. B. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w B. 2400 (dwa tysiące czterysta) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

I GSK 130/16

U Z A S A D N I E N I E

Wyrokiem z dnia 4 listopada 2015 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy (dalej: Sąd I instancji), oddalił skargę P. B. (dalej: Skarżący), na decyzję Dyrektora Izby Celnej w T. (dalej: DIC), z dnia [...] czerwca 2015 r., wydaną w przedmiocie podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki [...].

Ze stanu sprawy przyjętego przez Sąd I instancji wynikało, że:

Decyzją z dnia [...] października 2014 r. Naczelnik Urzędu Celnego w B. (dalej: NUC, organ I instancji), określił Skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w wysokości 13.950 zł z tytułu dokonanego w dniu 20 czerwca 2011 r. nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki [...] rok produkcji 2007, o pojemności silnika 2401 cm³.

W wyniku złożonego przez Skarżącego odwołania DIC decyzją z dnia [...] czerwca 2015 r. utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji.

Przytaczając treść zastosowanych przepisów, oraz wskazując na cechy świadczące o klasyfikacji pojazdu do pozycji 8703 uznał, iż nabyty przez Skarżącego samochód jest zasadniczo przeznaczony do przewozu osób, którego nabycie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Jak wskazał, z analizy dokumentów załączonych do wniosku o pierwszą rejestrację samochodu w kraju, dokumentów wydanych w wyniku rozpatrzenia tego wniosku, oraz przeprowadzonego badania technicznego pojazdu wynika, że pojazd zarówno za granicą, jaki w kraju był zarejestrowany jako ciężarowy. Dowody te nie przesadzają jednak o klasyfikacji pojazdu dla celów podatkowych, ponieważ ani organy rejestrujące, ani diagnosta nie są uprawnieni do klasyfikowania pojazdu do określonego kodu Taryfy celnej. Natomiast przeprowadzone oględziny pojazdu, zeznania Skarżącego, a także jego oświadczenia z dnia 6 sierpnia 2014 r., dokumentacja fotograficzna i oferta sprzedaży samochodu, potwierdzają, że nabyty samochód jest i był luksusowo wyposażonym pojazdem osobowym. Świadczą o tym takie cechy jak: liczba drzwi, ilość siedzeń, całkowicie przeszklone nadwozie, brak stałej przegrody oddzielającej przestrzeń pasażerską od towarowej, punkty kotwiące i wyposażenie do zainstalowania tylnych siedzeń i wyposażenia zabezpieczającego. Wszystkie elementy wnętrza pojazdu są charakterystyczne dla wyposażenia samochodu osobowego, a niektóre zwiększają komfort pasażerów w tylnej części pojazdu, jak np. nawiewy, uchwyty górne, punkty świetlne. W pojeździe nigdy nie dokonano również żadnych trwałych zmian konstrukcyjnych pozbawiających go zasadniczego przeznaczenia do przewozu osób. Podkreślił także, iż zasadnicze przeznaczenie pojazdu służącego do przewozu osób potwierdził krajowy przedstawiciel producenta marki. Podkreślił również, że sposób użytkowania pojazdu nie wpływa na jego klasyfikację.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00