Wyrok NSA z dnia 9 maja 2018 r., sygn. I FSK 515/16
Podatek od towarów i usług
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Danuta Oleś (sprawozdawca), Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia WSA del. Bożena Dziełak, Protokolant Katarzyna Jaszuk, po rozpoznaniu w dniu 26 kwietnia 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 10 listopada 2015 r. sygn. akt I SA/Sz 557/15 w sprawie ze skargi Gminy S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w S. (obecnie Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w S.) z dnia 12 marca 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług za grudzień 2008 r. oraz za miesiące od marca do grudnia 2009 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Gminy S. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w S. kwotę 10.800 (słownie: dziesięć tysięcy osiemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 10 listopada 2015 r., sygn. akt I SA/Sz 557/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę Gminy S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w S. z 12 marca 2015 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług za grudzień 2008 r. oraz za miesiące od marca do grudnia 2009 r.
Pismem z 2 grudnia 2014 r. Gmina złożyła wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku od towarów i usług za grudzień 2008 r. oraz za okresy od marca do grudnia 2009 r. wraz z korektami deklaracji VAT-7 za wskazane okresy rozliczeniowe. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w K. po rozpatrzeniu wniosku wskazał, że wniosek o stwierdzenie nadpłaty w konkretnych okolicznościach podlega nie tylko przepisom ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm., dalej: "Ordynacja podatkowa"), ale również przepisom dotyczącym sposobu rozliczenia podatku od towarów i usług, tj. art. 86 ust. 1 i ust. 2, art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 oraz art. 86 ust 13 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm., dalej: "ustawa o VAT"). Zdaniem organu pierwszej instancji korekty deklaracji można dokonać w ściśle określonym terminie. Co do zasady Gminie przysługiwało prawo do złożenia korekt deklaracji VAT-7 zwiększających podatek naliczony w terminie zawitym, tj. za grudzień 2008 r. do 31 grudnia 2012 r., a za okres od marca do grudnia 2009 r. do 31 grudnia 2013 r. Natomiast przedmiotowe korekty deklaracji VAT-7 zostały złożone rok później, tj. 2 grudnia 2014 r. W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w K. w decyzji z 29 grudnia 1014 r. odmówił Gminie stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług za wskazane wyżej miesiące.