Wyrok NSA z dnia 28 czerwca 2017 r., sygn. II OSK 1918/16
Zarówno w orzecznictwie, jak i piśmiennictwie prawniczym nie ma jednolitości co do charakteru regulacji zawartej w art. 31 ustawy o świadczeniach rodzinnych. Prezentowany jest bowiem pogląd, że stanowi on podstawę do wszczęcia, prowadzenia i zakończenia nadzwyczajnego postępowania administracyjnego w sprawie sprostowania błędu w decyzji dotychczasowej. Postępowanie to wszczynane jest na wniosek lub z urzędu i może zakończyć się decyzją prostującą błąd przez ustalenie prawa do świadczenia lub ustalenie innej jego wysokości. Postępowanie w trybie art. 31 ustawy o świadczeniach rodzinnych może być prowadzone, gdy nie zachodzą podstawy do wzruszenia na podstawie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego decyzji ostatecznej, wydanej na skutek błędu organu, dowodząc utworzenia nowego niejako trybu modyfikacji decyzji wydanych na podstawie u.ś.r.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Flasińska Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Dałkowska - Szary Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 28 czerwca 2017 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej H.A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 28 kwietnia 2016 r., sygn. akt II SA/Sz 1374/15 w sprawie ze skargi H.A. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie z dnia [...] września 2015 r., [...] w przedmiocie nakazania usunięcia odpadów oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 28 kwietnia 2016 r., II SA/Sz 1374/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę H.A. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie (zwanego dalej "Kolegium") z dnia [...] września 2015 r., [...], którą utrzymano w mocy decyzję Burmistrza Międzyzdrojów (zwanego dalej "Burmistrzem") z dnia [...] lipca 2015 r., [...] w przedmiocie nakazania usunięcia odpadów.
Powyższe rozstrzygnięcia wydano w następującym stanie faktycznym.