Wyrok NSA z dnia 16 stycznia 2015 r., sygn. II OSK 1463/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Paweł Miładowski Sędziowie Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędzia del. WSA Teresa Zyglewska Protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Szpojankowski po rozpoznaniu w dniu 16 stycznia 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] sp. j. z siedzibą w Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 marca 2013 r. sygn. akt IV SA/Wa 2728/12 w sprawie ze skargi [...] sp. j. z siedzibą w Ł. na postanowienie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] września 2012 r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania do oddania odpadu oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 22 marca 2013 r., sygn. akt IV SA/Wa 2728/12Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę [...] R.M. i S.M. sp.j. z siedzibą w Ł. na postanowienie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 13 września 2012 r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania do oddania odpadu.
Wyrok powyższy zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Postanowieniem z dnia 25 stycznia 2012 r. Główny Inspektor Ochrony Środowiska (zwany dalej GIOŚ) wezwał firmę [...] R. i S. M. sp. jawna z siedzibą w Ł. do oddania odpadu o kodzie 16 01 04* w postaci uszkodzonego pojazdu marki S. L., o numerze identyfikacyjnym nadwozia: [...], do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub do przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania tegoż postanowienia. W uzasadnieniu organ wskazał, że w przypadku tego pojazdu spełnione zostały obie przesłanki uznania przedmiotu za odpad. Pojazd ten został bowiem zakwalifikowany do kategorii Q2 - "produkty nieodpowiadające wymaganiom jakościowym" według załącznika nr 1 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 ze zm.) oraz stwierdzono, iż nastąpiło jego "wyzbycie się". Ponadto wskazano, że firma [...] R. i S.M. sp.j. stała się odbiorcą odpadu sprowadzonego na terytorium Polski z naruszeniem zasad określonych w tytule II rozporządzenia (WE) nr 1013/2006, co według art. 2 pkt 35 (a) wymienionego rozporządzenia stanowi nielegalne międzynarodowe przemieszczenie odpadów. Stąd, organ uznając, że za nielegalne międzynarodowe przemieszczenie odpadów odpowiedzialność ponosi ich odbiorca, nałożył na firmę [...] R. i S. M. sp.j. wskazany obowiązek wskazany.