Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 28 kwietnia 2016 r., sygn. II SA/Sz 1374/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Gebel (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz, Sędzia NSA Elżbieta Makowska, Protokolant starszy sekretarz sądowy Teresa Zauerman, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 28 kwietnia 2016 r. sprawy ze skargi H. A. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nakazania usunięcia odpadów oddala skargę.
Uzasadnienie
Burmistrz M. decyzją z dnia [...], znak: [...] w pkt 1. nakazał H.A., jako posiadaczowi odpadów składowanych na działce nr [...], obręb [...] w [...], usunięcie składowanych odpadów o kodach: 17 05 04 - gleba, ziemia, w tym kamienie inne niż wymienione w 17 05 03, oraz 17 01 07 - zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06. W pkt 2. decyzji dopuścił pozostawienie składowanych odpadów do rzędnej terenu 1,5 m n.p.m., w pkt 3. decyzji -ustalił termin wykonania obowiązku określonego w pkt 1 decyzji do 180 dni od dnia, w którym decyzja stanie się ostateczna, w pkt 4. ustalił sposób usunięcia odpadów wskazując, iż: a) odpady powinny zostać przekazane do instalacji odzysku lub unieszkodliwiania odpadów zgodnie hierarchią postępowania z odpadami określoną w obowiązujących przepisach prawa, w szczególności art. 17 ustawy o odpadach, b) odpady mogą być poddane odzyskowi na potrzeby własne zgodnie z dopuszczalnymi metodami określonymi w załączniku do rozporządzenia Ministra Środowiska z 19 grudnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie listy odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym nie będącymi przedsiębiorcami oraz dopuszczalnych metod ich odzysku.
W uzasadnieniu tej decyzji organ pierwszej instancji wymienił podjęte w toku postępowania czynności oraz ustalenia z nich wynikające. Wyjaśnił, iż w sprawie wykorzystano materiał dowodowy z postępowań prowadzonych przez Burmistrza M. w sprawie zmiany stanu wody na gruncie oraz w sprawie usunięcia odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania. Podkreślił, iż na terenie, na którym znajdują się odpady obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przyjęty uchwałą n XXXI/302/05 Rady Miejskiej w Międzyzdrojach z dnia 21 kwietnia 2005 r. w sprawie Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Międzyzdroje na terenie miejscowości [...] (Dz. Urz. Woj. Zacho. Nr 46, poz. 1092 ze zm.), z którego wynika, m.in. możliwość podniesienia rzędnej terenu do 1,5 m n.p.m. Organ ustalił, że H.A. nie posiada żadnych decyzji zezwalających na realizację przedsięwzięcia niezgodnego z planem miejscowym. Następnie przytoczył przepisy rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie listy rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędący przedsiębiorcami oraz dopuszczalnych metod ich odzysku. Podał również, że poprzez zagospodarowanie odpadów na ww. działce zostały naruszone przepisy prawa miejscowego - miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, poprzez podniesienie terenu powyżej dopuszczalnej rzędnej 1,5 m n.p.m.