Wyrok NSA z dnia 11 grudnia 2015 r., sygn. II OSK 851/14
Żądanie uzupełnienia danych nieznanych stronie, których nie zdołała ona pozyskać pomimo dołożenia należytej staranności jest niedopuszczalne. Zobowiązanie organu naruszałoby w takiej sytuacji akcentowaną w orzecznictwie sądowoadministracyjnym zasadę impossibilium nulla obligatio, w świetle której prawo, jak i jego wykładnia nie może nakładać na obywateli obowiązków niemożliwych do spełnienia.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zofia Flasińska /spr./ Sędziowie sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz sędzia del. WSA Teresa Zyglewska Protokolant starszy asystent sędziego Elżbieta Granatowska po rozpoznaniu w dniu 11 grudnia 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Ministra Spraw Wewnętrznych od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 stycznia 2014 r. sygn. akt IV SA/Wa 2300/13 w sprawie ze skargi D. M.-G. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia [...] września 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy potwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 13 stycznia 2014 r., sygn. akt IV SA/Wa 2300/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi D. M.-G., uchylił decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia [...] września 2013 r. w przedmiocie odmowy potwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego.
Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Wnioskiem z dnia [...] kwietnia 2013 r. D. M.-G. wystąpiła o potwierdzenie posiadania obywatelstwa polskiego. Wojewoda Mazowiecki, po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, decyzją z dnia [...] sierpnia 2013 r., odmówił potwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego przez wnioskodawczynię.
Decyzją z dnia [...] września 2013 r. Minister Spraw Wewnętrznych uchylił decyzję Wojewody Mazowieckiego i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji. Minister stwierdził, że rozstrzygnięcie sprawy przez organ I instancji było przedwczesne i jako takie naruszało przepisy postępowania administracyjnego w stopniu mogącym mieć wpływ na wynik sprawy. Organ wskazał, iż wiosek o potwierdzenie posiada obywatelstwa polskiego - zgodnie z art. 56 ust.1 ustawy o obywatelstwie polskim - winien zawierać dane osoby, której potwierdzenie dotyczy i jej wstępnych do drugiego stopnia oraz informacje o istotnych okolicznościach niezbędnych do ustalenia stanu faktycznego i prawnego. Jakie dane, dotyczące wnioskodawcy, jego rodziców i dziadków, należy podać we wniosku określa katalog zawarty w art. 13 ust. 1 ustawy. Organ stwierdził, że wniosek z dnia [...] kwietnia 2013 r. D. M.-G. nie czyni zadość wymogom ustalonym w art. 56 ust. 1 ustawy. Strona we wniosku podała dane dotyczące jej osoby, natomiast odnośnie danych wstępnych drugiego stopnia nie podała wszystkich wymaganych danych w rozumieniu art. 56 ust. 1 w zw. z art. 13 ust. 1 ustawy. W odniesieniu do dziadków ze strony ojca podała ich imiona i nazwiska, wskazując jednocześnie, że nie zna pełnych danych ich dotyczących. Wojewoda Mazowiecki powinien zgodnie z dyspozycją art. 64 § 2 k.p.a. wezwać pełnomocnika strony do uzupełnienia wniosku o brakujące dane i informacje w terminie 7 dni od otrzymania wezwania pod rygorem pozostawienia go bez rozpatrzenia. Wydanie w takiej sytuacji przez organ I instancji w dniu [...] sierpnia 2013 r. zaskarżonej decyzji, zdaniem Ministra, stanowi istotne naruszenie przepisów postępowania w stopniu mogącym mieć wpływ na wynik sprawy, co uzasadnia wycofanie jej z obrotu prawnego i przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia sprawy.