Wyrok NSA z dnia 12 kwietnia 2016 r., sygn. II OSK 2001/14
Należy odróżnić warunki formalne wniosku od elementów materialnoprawnych stanowiących potwierdzenie przesłanek merytorycznych do przyznania lub potwierdzenia określonego prawa wnioskodawcy. Ocena spełnienia wymogów materialnoprawnych wniosku powinna być dokonywana już podczas merytorycznego rozpatrywania sprawy, w przeciwnym razie etap rozpoznania sprawy przeniósłby się do fazy wszczęcia postępowania, a pozostawienie bez rozpatrzenia zastępowałoby merytoryczne rozstrzygnięcie w sprawie.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Dałkowska - Szary (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Robert Sawuła Sędzia del. NSA Tomasz Zbrojewski Protokolant starszy asystent sędziego Hubert Sęczkowski po rozpoznaniu w dniu 12 kwietnia 2016r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej D. Y. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 lutego 2014 r. sygn. akt IV SA/Wa 2846/13 w sprawie ze skargi D. Y. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia [...] listopada 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy potwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego 1. uchyla zaskarżony wyrok i zaskarżoną decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia [...] listopada 2013 r. nr [...]; 2. zasądza od Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na rzecz D.Y. kwotę 700 (siedemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 19 lutego 2014r., sygn. akt IV SA/Wa 2846/13, oddalił skargę D. Y. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia [...] listopada 2013 r. znak [...] w przedmiocie odmowy potwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego.
Zaskarżoną decyzją Minister Spraw Wewnętrznych, na podstawie art. 138 § 2 k.p.a. w zw. z art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim (Dz. U. z 2012 r., poz.161) uchylił decyzję Wojewody Mazowieckiego z dnia [...] maja 2013 r., nr [...] o odmowie potwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego przez D. Y. i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji. Minister stwierdził, że rozstrzygnięcie sprawy decyzją przez organ I instancji było przedwczesne i jako takie naruszało przepisy postępowania administracyjnego w stopniu mogącym mieć wpływ na wynik sprawy. Podniósł, iż nie zgadza się ze stanowiskiem organu I instancji, że wniosek D. Y. spełnia wszystkie wymogi formalne i procesowe. Wniosek o potwierdzenie posiada obywatelstwa polskiego składany w trybie art. 55 ust.1 ustawy obywatelstwie polskim, zgodnie z art. 56 ust.1 tej ustawy, powinien zawierać dane osoby, której potwierdzenie dotyczy i jej wstępnych do drugiego stopnia oraz informacje o istotnych okolicznościach niezbędnych do ustalenia stanu faktycznego i prawnego. Jakie dane, dotyczące wnioskodawcy, jego rodziców i dziadków, należy podać we wniosku określa katalog zawarty w art. 13 ust 1 ustawy. Obowiązek podania w treści wniosku wszystkich danych dotyczących danych osoby, której potwierdzenie dotyczy i jej wstępnych do drugiego stopnia oraz wszelkich informacji o istotnych okolicznościach niezbędnych do ustalenia stanu faktycznego i prawnego wynika wprost z treści art. 56 ust. 1 ustawy. Przepis ten nie przewiduje, by wnioskodawca mógł pominąć we wniosku którąkolwiek z tych danych lub informacji, bądź uznając je za nieistotne lub np. zasłaniając się niepamięcią, niewiedzą, trudnościami w ich ustaleniu, itp. Brak wiedzy co do wymaganych danych i okoliczności niezbędnych do ustalenia stanu faktycznego i prawnego wymaga od wnioskodawcy podjęcia czynności zmierzających do ich ustalenia i w konsekwencji ujawnienia ich we wniosku. Dopiero tak sporządzony wniosek będzie mógł być uznany za prawidłowy i kompletny, a więc nie dotknięty wadliwością formalną, o której mowa w art. 64 § 2 k.p.a. W tym kontekście Minister podniósł, że wnioskodawca w odniesieniu do dziadków ze strony ojca i matki nie podał żadnych danych, informując jednocześnie, że nie zna pełnych danych osobowych dziadków ze strony ojca i matki, a także nie ma wiedzy odnośnie innych danych ich dotyczących i opisanych we wniosku. Nie jest to, zdaniem Ministra, komplet wymaganych danych w rozumieniu art. 56 ust. 1 w zw. z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 2009 r. dotyczących osoby, której potwierdzenie dotyczy. Wniosek strony zawiera liczne braki w zakresie danych wstępnych do drugiego stopnia osoby, której potwierdzenie dotyczy, jak i informacji o istotnych okolicznościach niezbędnych do ustalenia stanu faktycznego i prawnego. W tym stanie rzeczy do usunięcia ww. braków formalnych wniosku zastosowanie winien znaleźć art. 64 § 2 k.p.a., natomiast wydanie decyzji co do istoty, w tym przypadku negatywnej - odmawiającej potwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego przez wnioskodawcę - było przedwczesne.