Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 8 października 2014 r., sygn. II OSK 776/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Stahl Sędziowie Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Sędzia del. NSA Jerzy Solarski (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Iwona Ścieszka po rozpoznaniu w dniu 8 października 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 listopada 2012 r. sygn. akt VII SA/Wa 1612/12 w sprawie ze skargi Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] kwietnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udzielenia pozwolenia na wejście na teren sąsiedniej nieruchomości w celu wykonania robót budowlanych oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 27 listopada 2012 r. sygn. akt VII SA/Wa 1612/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie /dalej: WSA/, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad /dalej: GDDKiA/ na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego /dalej: GINB/ z dnia [...] kwietnia 2012 r. Nr [...] w przedmiocie odmowy udzielenia pozwolenia na wejście na teren sąsiedniej nieruchomości w celu wykonania robót budowlanych - skargę oddalił.

W uzasadnieniu przedstawiono następującą argumentację faktyczną i prawną:

decyzją z dnia [...] lutego 2012 r. Wojewoda Kujawsko - Pomorski działając na podstawie art. 47 ust. 2 w związku z art. 47 ust. 1 oraz art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r., Nr 243 poz. 1623 ze zm., dalej: P.b.), odmówił GDDKiA udzielenia pozwolenia na wejście na teren sąsiedniej nieruchomości (działki nr [...], położonej w obrębie ewidencyjnym O.) w celu wykonania robót budowlanych pn. "przebudowa przepustu w km ok. 43+647 drogi krajowej nr 62 w m. O.", objętych zgłoszeniem z dnia [...] września 2011 r. Organ wyjaśnił, że wejście inwestora na teren sąsiedniej nieruchomości będącej w użytkowaniu wieczystym J. i M. K. nie jest niezbędne do wykonania robót. Z treści wniosku inwestora z dnia [...] października 2011 r. wynika, że występuje o wydanie decyzji o niezbędności wejścia na teren sąsiedniej nieruchomości w związku z brakiem zgody wieczystego użytkownika oraz potrzebą urządzenia czasowego przejazdu dla zapewnienia płynności ruchu na drodze krajowej nr [...] na czas wykonywania na tej drodze robót budowlanych (wg wniosku inwestora, niemożliwym jest zorganizowanie objazdu strefy robót po drogach sąsiadujących z przebudowywanym przepustem ze względu na ich niewystarczającą nośność). Tymczasem zagadnienie objazdu tymczasowego regulują odrębne przepisy, tj. art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych; zgodnie z nimi zarządcy dróg mają prawo urządzania czasowego przejazdu przez grunty przyległe do pasa drogowego w razie przerwy w komunikacji na drodze. Po rozpatrzeniu odwołania GDDKiA, decyzją z dnia [...] kwietnia 2012 r. GINB utrzymał w mocy zaskarżone rozstrzygnięcie i podał, że rozważając zasadność wydania decyzji o niezbędności wejścia na teren sąsiedniej nieruchomości, organ powinien ustalić dwie podstawowe okoliczności: po pierwsze, czy inwestor podjął starania o uzyskanie zgody na wejście na teren sąsiedniej nieruchomości od jej właściciela i starania te okazały się bezskuteczne i po drugie, czy wejście to jest niezbędne dla wykonania prac przygotowawczych bądź robót budowlanych. Jeżeli nie wystąpiła chociaż jedna ze wskazanych przesłanek, organ powinien wydać decyzję odmowną. W sprawie inwestor podejmował negocjacje celem uzyskania porozumienia na wejście w teren działki nr [...] zakończone niepowodzeniem z uwagi na wysokość żądanej opłaty, jednak druga przesłanka nie została spełniona. Dla wykonania robót budowlanych objętych zgłoszeniem nie jest niezbędne wejście na teren działki nr [...]; roboty są możliwe do zrealizowania w granicach działek nr [...] i [...]. Ze znajdującego się w aktach sprawy planu zagospodarowania terenu oraz z treści wniosku wynika, że zamiarem inwestora jest wybudowanie na działce nr [...] objazdu tymczasowego, który nie został objęty zgłoszeniem. Nie zachodzi więc sytuacja objęta przepisem art. 47 ust. 2 ustawy P.b. Argumentacja wnioskodawcy o niemożliwości zorganizowania objazdu strefy robót po drogach sąsiadujących z przebudowywanym przepustem ze względu na ich niewystarczającą nośność nie przemawia za niezbędnością wejścia na teren, gdyż objazd może zostać zorganizowany także po innych drogach spełniających odpowiednie warunki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00